Waardering uitspreken op de werkvloer? In 3 stappen naar meer erkenning!
“Je presentatie was echt krachtig gisteren!” of “Dit werk is echt voor jou gemaakt!” Waardering en erkenning zijn mégabelangrijk op de werkvloer. Het geeft het werkplezier een boost! Hoog tijd dus om meer waardering uit te spreken, want.. onderzoek wijst uit dat dat té weinig gebeurt. Hoe? Download onze complimenten toolkit voor dat broodnodige 'Complimenten Effect' of doorloop onderstaande 3 stappen!
Spring snel naar:
- Wat is waardering?
- In 3 stappen naar meer waardering en erkenning op werk
- Waarom zijn waardering en erkenning belangrijk?
Wat is waardering?
Wat betekent waardering eigenlijk? Volgens de Dikke Van Dale is waardering:
- het op prijs stellen: zijn waardering uitspreken;
- besef dat iets of iemand waardevol is.
Dat klinkt simpel. Klinkt, ja. Want waardering tonen is méér dan een schouderklopje geven bij uitzonderlijke prestaties. Ons werkplezieronderzoek* stelt dat waardering en erkenning sterk bijdragen aan het werkplezier van medewerkers. Joepie!
Waardering op de werkvloer betekent dat elke medewerker het gevoel heeft dat ze ertoe doen. Stuk voor stuk. Dat wat ze doen belangrijk is én gezien wordt. Elke dag opnieuw. Het betekent ook dat je medewerkers het gevoel hebben dat ze bij het team horen en dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Zo ervaren medewerkers meer werkplezier als ze het gevoel hebben ergens bij te horen. En gezien worden. Dat klinkt toch als muziek in de oren van een werkgever?
In 3 stappen meer waardering en erkenning geven
Hoe toon je waardering en erkenning op de werkvloer als leidinggevende? Geef je collega’s goede complimenten, neem de tijd, steek er aandacht in en spreek concrete waardering uit naar je medewerkers. We lichten deze stappen hieronder voor je toe. Waardering en erkenning komen terug in alle 3 de ingrediënten van de werkpleziercocktail! Balans omdat een betrokken leidinggevende zorgt voor erkenning, inhoud omdat het creëren van variatie in hun werk blijkt uit waardering en groei omdat je hun talent erkent. Genoeg reden om erin te investeren dus! Op naar meer werkplezier in 3, 2, 1…
Stap 1. Geef je collega’s complimenten
Complimenten, wie houdt er niet van? Uit onderzoek blijkt dat 69% van de werkgevers wekelijks complimenten uitdeelt. Maar.. slechts 26% van de werknemers bevestigt dit. En slechts 4% geeft aan dagelijks een compliment te ontvangen. Hier gaat iets mis!
Zo geef je een goed compliment:
- Noem de medewerker die je complimenteert bij naam, zo weet iedereen precies wie er bedoeld wordt.
- Wees specifiek, dus niet alleen ‘lekker gewerkt’, maar bijvoorbeeld ‘dat gesprek met die klant heb je heel goed gevoerd’. Het gevoel van waardering bij je medewerker gaat zo vaak gemakkelijk omhoog, omdat je als leidinggevende écht uitspreekt dat je ziet waar diegene mee bezig is.
- Neem de tijd, als je iemand complimenteert, loop er even op af, maak even een praatje, vraag door. Bijvoorbeeld: ‘De cijfers in je presentatie maakten het echt overzichtelijker, hoe kwam je daar eigenlijk op?’ Onthoud ook dat iemand op jouw compliment reageert, dus houd er rekening mee dat je een kort gesprek met diegene voert en plan die tijd ook in. Laat je daar niet door tegenhouden!
Nog véél meer lezen over complimenten en hoe je een complimentencultuur creeert op jouw werkvloer? Download het 'Complimenten Effect' stappenplan.
Stap 2. Neem de tijd voor aandacht
Joehoeeee, aandacht!! Yup, waardering en erkenning gaan hand in hand met persoonlijke aandacht en het helpt medewerkers groeien. Maak daar dus tijd voor. Psychologe, happyologist en schrijver van het boek ‘Werkgeluk werkt!’ Lieke Bezemer schrijft: ‘Waardering en erkenning zitten ook in een bemoedigend knikje, het benoemen van iemands inbreng tijdens een vergadering, het bedanken voor het gedane werk, aandacht hebben voor de thuissituatie en de zaken die daar spelen.’ Aandacht zit ‘m dus al in de kleine dingen, als je er maar even de tijd voor neemt.
Aandacht, zoals positieve feedback en het geven van complimenten en handvatten vergroot de werkzekerheid en waarde van de werknemer. Zo wordt hun positie op de arbeidsmarkt ook weer sterker! Hierdoor behoud je meer personeel, en gaan ze kwalitatief beter werk produceren.
Het is voor je medewerkers belangrijk om stil te staan bij de successen. Zorg er dus voor dat ze genieten van de waardering, en niet tjoptjop alsmaar doorgaan naar het volgende. Laat je werknemers na een compliment of uiting van waardering het even in zich opnemen, voordat je een nieuwe vraag of opdracht bij iemand neerlegt. Top!
Persoonlijke aandacht hoeft trouwens niet altijd één op één te zijn. Je kan iemands goede prestatie of inzet ook benoemen in de app-groep, nieuwsbrief, op de socials of zelfs op de website. Doennnn!
En wil je je waardering uiten voor een medewerker, maar weet je niet precies hoe? Praat erover! Vraag wat je medewerker bezighoudt, waar hij of zij aan werkt en luister naar je medewerkers. Laat merken dat je het belangrijk vindt om te weten waar ze mee bezig zijn. Dan merk je vanzelf dat ze persoonlijk doorgroeien en zelfverzekerder worden.
Stap 3. Spreek je waardering concreet uit
Ten derde: waardering en erkenning kan je als leidinggevende ook concreet maken. We horen je denken… Hoe? Makkie: door het te verbinden met je arbeidsvoorwaarden! Laat je arbeidsvoorwaarden aansluiten bij de wensen van je medewerkers. Nopeee, geld is zeker niet alles! Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen of de mogelijkheid tot extra cursussen.
Veel bedrijven tonen hun waardering voor hardwerkende medewerkers met interne bonussen. Pas daarmee op! Daarmee kun je interne competitie in de hand werken en dat wil je natuurlijk niet als leidinggevende. De aandacht van medewerkers verschuift zo heel gemakkelijk van het bedrijfsresultaat naar individuele prestaties. Enneee… één team, één taak toch? Precies! Stel daarom een algemene bonus in voor het hele bedrijf. Zo krijg je als leidinggevende net zoveel als je telefoniste. Wel zo eerlijk en in balans. Yessss!
Waarom is het zo belangrijk om voldoende waardering en erkenning te geven op werk?
Nooouu, erkenning en waardering zijn volgens ons onderzoek* één van de belangrijkste drijfveren van werknemers! Zonder erkenning en waardering geen intrinsieke motivatie. En zonder intrinsieke motivatie geen gezellige werknemer… Het is dus essentieel dat je medewerkers zich gehoord én gezien voelen binnen je organisatie! Kun jij.
Dit zijn de voordelen van voldoende erkenning en waardering geven:
- Hogere productiviteit: wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen, hebben ze een sterke intrinsieke motivatie om te werken en zijn ze erg betrokken bij het eindresultaat van je organisatie. Dat betekent weer dat ze zich meer inzetten en dus de productiviteit en de prestaties van je bedrijf omhoog schieten. Hoppa!
-
Weinig personeelsverloop: medewerkers die zich gewaardeerd voelen in hun werk blijven langer in de organisatie, moedigen gewenst gedrag aan én hebben meer werkplezier. Yess, dat is weer fijn voor jou als leidinggevende, want dat betekent dat de kwaliteit vaak omhoog gaat (én minder inwerkkosten voor nieuwe werknemers)!
- Minder verzuim: medewerkers die blij zijn en lekker op hun plek zitten, hebben minder stress. En minder stress leidt weer tot minder burn-outs en zo ook tot minder ziekteverzuim. Ook krijgen ze zo meer zelfvertrouwen. Niet onbelangrijk: dat scheelt jou weer in de kosten. Lekkerrrr.
Dussss wil jij meer werkplezier binnen jouw bedrijf? Knoop deze 3 stappen dan goed in je oren! 🙌🏼