Verzuim: jouw rechten en plichten als werkgever op een rij ✅

Een werknemer die thuiszit met griep, een gebroken pols, langdurig uitvalt door een burn-out of andere privé-omstandigheden? Dat is verzuim. En daar speel jij als werkgever een belangrijke rol in. Hier vind je alles wat je moet regelen rondom ziekteverzuim van je werknemers. Of in het kort:

Advies voor werkgevers rondom verzuim van werknemers:

  • Stel een duidelijk verzuimbeleid op: een duidelijk verzuimbeleid voorkomt onduidelijkheid voor werknemer en werkgever. Stel een plan op van verzuimpreventie tot re-integratie. 
  • Volg het stappenplan verzuim: wat wordt er verwacht van jou als werkgever als je werknemer verzuimt? In ons stappenplan verzuim hieronder vertellen we je stap voor stap wat je moet doen.

Als je werknemer verzuimt, komt er veel wet- en regelgeving op je af. Wil je meer inzichten en tips ontvangen? Download de nieuwsbrief en we houden je op de hoogte! 

Download de nieuwsbrief

Lees alles over verzuim voor werkgevers:

Verzuim en verlof: goed om te weten als werkgever 

Valt verlof onder verzuim? Nee, dat vinden wij niet! Verzuim is uitval door onvoorziene en niet-geplande omstandigheden. Verlof zie je aankomen en is daardoor altijd tijdelijk. Daarom maken wij hier een duidelijke scheidslijn in aan.

Fact-check door bedrijfsjurist Tempo-Team

Laatst geüpdatet op: 12 november 2024

Wat is verzuim eigenlijk?

Je spreekt van verzuim wanneer een medewerker tijdelijk of langdurig zijn of haar werk niet kan uitvoeren. Dat kan door ziekte, maar ook door blessures, een burn-out, een conflict op het werk of arbeidsongeschiktheid. Verzuim is dus heel breed en kent vele oorzaken. 

In de tabel hieronder vind je een uitgebreid overzicht van deze oorzaken.

Welke soorten verzuim zijn er?

Werkstress, een conflict op werk of griep. Er zijn verschillende vormen van verzuim. Bekijk hieronder veelvoorkomende oorzaken van kort, frequent en langdurig verzuim.

Oorzaken van kort (frequent) verzuim Oorzaken van langdurig verzuim
Werkstress Psychische klachten
Persoonlijke problemen Lichamelijke klachten
Conflict op werk Ouderdom
Calamiteitenverlof Ongeval
Griep of andere pijnklachten Burn-out

Wanneer spreek je van kort, frequent of langdurig verzuim? 

Verzuim categoriseren we in kort, frequent en langdurig verzuim. De verschillen lees je hieronder:

  • Kort verzuim: 
    Is jouw medewerker maximaal een week ziek door bijvoorbeeld de griep? Dan spreek je van kort verzuim. Deze vorm van verzuim komt (gelukkig) het meeste voor. 
  • Frequent verzuim:
    Frequent verzuim betekent dat je werknemer regelmatig verzuimt. Meld je werknemer zich bijvoorbeeld binnen twaalf maanden drie keer ziek? Dan is het slim om dit in de gaten te houden! Hierbij kan werkstress, hoge werkdruk of privéproblemen een onderliggend probleem zijn. Ga het gesprek aan! Dan kan je een burn-out misschien wel voorkomen. 
  • Langdurig verzuim: 
    Is je werknemer langer dan 6 weken ziek? Dan spreek je van langdurig verzuim. Vanaf dat moment krijg je als werkgever te maken met een re-integratieplan. In ons stappenplan hieronder vertellen we je precies waar je aan toe bent.  

“Nog steeds denken veel werkgevers bij verzuim alleen aan uitval door ziekte. Maar er zijn veel aspecten die invloed kunnen hebben op het werkvermogen.”

HR-expert bij Tempo-Team

Stappenplan verzuim: wat zijn je rechten en plichten als werkgever?

In de Wet verbetering poortwachter staat welke verplichtingen werkgevers én werknemers hebben tijdens verzuim van de werknemer. Dit hebben we voor je doorgespit én samengevat in 9 actiepunten. Scheelt je een hoop werk. Graag gedaan! (Bron: Arboportaal). 

En goed om te weten vooraf: wanneer schakel je welke instantie in?

  • Arbodienst: schakel je binnen vier dagen na ziekmelding in, ongeacht de duur van het verzuim.

  • UWV: schakel je in bij langdurig verzuim (langer dan 42 weken!) of bij afloop van het arbeidscontract tijdens ziekte.

Stappenplan verzuim: alles onder elkaar

Stap 1. Communiceer een duidelijk verzuimprotocol
Stap 2. Verzuimmelding
Stap 3. Vangnet
Stap 4. Arbodienst
Stap 5. Regel vervanging
Stap 6. Wet Poortwachter bij re-integratie
Stap 7. Loondoorbetaling
Stap 8. WIA
Stap 9. Re-integratie inspanningen  

Stap 1. Communiceer een duidelijk verzuimprotocol

De werknemer moet de verzuimregels kennen en is verplicht deze op te volgen. Een protocol dus. Deze moet iedereen makkelijk en snel kunnen vinden. Op het intranet bijvoorbeeld. Een goed moment om het verzuimprotocol te delen is bijvoorbeeld al tijdens de onboarding! Zo ontstaan er geen misverstanden over. 

Stap 2. Vraag naar de termijn van de verzuimmelding

Een werknemer meldt zich ziek, maar hoeft de reden hiervan niet te melden. Hoe graag je dat misschien in sommige situaties ook zou willen 😉. Wél mag je vragen wanneer hij/zij weer aan het werk denkt te gaan. En gratis tip; een fruitmandje doet wonderen! 

💡 Regelmatig contact met de zieke medewerker versnelt vaak het herstelproces. Dit verhoogt namelijk de betrokkenheid. Spreek duidelijk met elkaar af hoe vaak jullie contact hebben of neem het mee in het verzuimprotocol.

Stap 3. Schakel het UWV binnen een week in bij een vangnetter

Heb je te maken met een medewerker waarvan het (tijdelijke) contract stopt tijdens ziekte? Dan spreek je van een vangnetter. Dit zijn mensen die tijdens ziekte verzekerd zijn voor de Ziektewet en de WIA, maar geen werkgever (meer) hebben die het loon doorbetaalt. 

💡 Deadline: gebeurt dit tijdens het tijdelijke contract? Dan moet jij je medewerker binnen één week ziekmelden bij het UWV.

Stap 4. Meld de ziekmelding bij de Arbodienst

De Wet verbetering poortwachter verplicht je als werkgever na de ziekmelding een bedrijfsarts of arbodienst in te schakelen. Dan pas kun je aan de slag met een probleemanalyse en plan van aanpak.

💡 Deadline: of het nu om kort of langdurig verzuim gaat, dit moet je altijd binnen vier dagen doorgeven bij de Arbodienst. 

Stap 5. Regel tijdelijke vervanging

Je hebt je medewerker gemeld bij de Arbodienst en je wilt natuurlijk dat die zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Maar ja, je zaak moet ook door. Regel dus vervanging. Tijdelijke krachten zijn dan mega handig! Wij helpen je direct weer op weg in deze situaties. 

Stap 6. Stel een re-integratieplan op  

Volgens de Wet verbetering poortwachter moet je samen met je werknemer zorgen dat die zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Je hebt een actieve rol bij de re-integratie van je werknemer en die is verplicht hieraan mee te werken. Zo weten zowel jij als je zieke medewerker welke stappen er gezet moeten worden om hem of haar weer aan het werk te krijgen.

💡 Deadline: dit plan moet binnen 8 weken na ziekmelding worden opgesteld. 

Stap 7. Betaal het loon gewoon door

Volgens de Wet verbetering poortwachter moeten werkgevers hun zieke werknemers twee jaar lang het loon doorbetalen. In het eerste jaar moet je minstens 70% van het loon en minimaal het minimumloon doorbetalen. Het kan ook zijn dat er andere afspraken in de cao of arbeidsovereenkomst staan. 

💡 Er geldt één uitzondering op deze regel: als je een zieke werknemer niet kan bereiken, mag je de loondoorbetaling tijdelijk stopzetten totdat hij contact heeft opgenomen.

Stap 8. Vraag de WIA-beoordeling aan

Na twee jaar stopt de verplichting van loondoorbetaling, mits je aan je verplichtingen hebt voldaan. Dan volgt er voor de zieke werknemer een WIA-beoordeling.

Stap 9: Houd een re-integratiedossier bij

Voordat de WIA-aanvraag door het UWV wordt gecontroleerd, wordt er gekeken of je als werkgever voldoende re-integratie-inspanningen hebt geleverd. Als dat niet zo is, dan stelt het UWV de behandeling van de aanvraag uit en verplicht je het loon maximaal nog een jaar door te betalen. In die tijd moet je als werkgever alsnog aan je re-integratieverplichtingen voldoen. Kortom: houd een dossier bij.

💡 In een re-integratiedossier staan zaken als de gevoerde gesprekken, aanbieden van passend werk of eventuele aanpassingen op de werkplek.

Voordelen werkgevers dankzij verzuimbeleid 

Ziekteverzuimpreventie, re-integratieplannen en verzuimtraining. Dat is een hoop werk! Gelukkig levert het ook wat op. 

  • Voorkomen: door actief bezig te zijn met verzuim, ben je ook bewust bezig met verzuimpreventie. Voorkomen is beter dan genezen! Door werknemers bewust te maken van gezond gedrag voorkom je veel uitval. Wees creatief! Denk aan sportmogelijkheden, korting op gezond eten en coaching. 

  • Duidelijkheid: voor zowel jou als de werknemer is een duidelijk verzuimbeleid overzichtelijk en helder. Jullie weten beiden waar je aan toe bent en welke verplichtingen je hebt. Dat doet ook wonderen voor het werkplezier

  • Overzicht: als je jouw verzuimbeleid slim inregelt, kun je na een tijdje analyseren waar eventuele pijnpunten zijn. Daarnaast kun je patronen eerder herkennen en werknemers op tijd helpen.

Hulp nodig? Tempo-Team helpt je verder!

Kan je wel hulp gebruiken door bijvoorbeeld het verkrijgen van advies, het regelen van vervanging of het begeleiden van jouw personeel? Wij nemen jou graag zorgen weg. Neem contact met ons op en we spreken je snel!

Veelgestelde vragen

  • Wat kost een werknemer die verzuimt, gemiddeld per dag?

    Een werknemer die verzuimt kost een werkgever gemiddeld al snel zo’n 250 tot 260 euro per dag. Door het opstellen van een helder verzuimbeleid zorg je voor duidelijkheid tussen werkgever en werknemer. Hierdoor kunnen jullie snel toewerken naar re-integratie van de werknemer. (Bron: Zilverenkruis.nl)

  • Hoe lang moet ik een werknemer doorbetalen die langdurig verzuimt?

    Een werkgever betaalt maximaal 2 jaar het loon van een werkgever door na een ziekmelding. Het bedrag dat je betaalt aan een werknemer die verzuimt is minimaal 70% van het brutoloon. Rekenvoorbeeld: een werknemer die 8 maanden verzuimt met een brutoloon van 3000 euro moet je €16.800 uitbetalen. 

  • Mag ik vragen wat de reden is voor verzuim?

    Een werkgever mag niet vragen naar de oorzaak van het verzuim. Als werkgever mag je wel vragen naar de verwachte duur van het verzuim. Op deze manier kun jij bepalen of het nodig is om een vervanger in te schakelen. 

  • Wat is het verschil tussen verzuim en ziekteverzuim?

    Officieel gaat verzuim over alle vormen van afwezigheid van een werknemer. Van burn-out tot aan vakantie. Ziekteverzuim gaat puur om afwezigheid die het gevolg is van fysieke of psychische klachten.

  • Hoelang verzuimt een werknemer gemiddeld?

    Het gemiddelde ziekteverzuim van een werknemer is volgens het CBS 8,2 werkdagen per jaar in Nederland. En gemiddeld verzuimt de medewerker in Nederland 1,4 keer per jaar. Van alle medewerkers verzuimt net iets meer dan helft, 50,8%, minstens één keer per jaar.