Verschil verzuimbeleid en verzuimprotocol
Wat is het verschil tussen een verzuimbeleid en een verzuimprotocol? Simpel! Een verzuimbeleid is lekker breed. Hierin leg je niet alleen vast wat je doet bij ziekte, maar ook hoe je je team fit en gezond houdt. Een verzuimprotocol gaat meer over de praktische kant: duidelijke afspraken over bijvoorbeeld ziekmelden vóór 9 uur ‘s ochtends. Makkelijk toch? 💪
Verzuimbeleid: 6 belangrijke onderdelen
Als je werknemer uitvalt is het handig (en heel professioneel) dat je als werkgever ondersteuning biedt. Sterker nog: het is verplicht! Hieronder lees je welke onderdelen belangrijk zijn voor je verzuimbeleid.
Belangrijke onderdelen voor in je verzuimbeleid:
1. Verzuim voorkomen
2. Ziekteverzuimprotocol/verzuimregels
3. Verzuimtraining
4. Verzuimregistratie
5. Begeleiding bij re-integratie
6. Wat te doen bij conflicten
1. Verzuim voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen! Door gezonde werkomstandigheden (zoals een goed ingerichte werkplek), een goede werk-privébalans en ja daar is ‘ie weer: werkplezier kan je verzuim binnen de perken houden.
Tip van Flip: alles wat je aandacht geeft groeit! 🌱 Ook wanneer het gaat om je personeel. Nu weten wij ook dat dat heel veel tijd kost. Maar geen zorgen, onze dienst Performance Coaching schiet te hulp.
Door jouw talent persoonlijke begeleiding te geven, stijgt het werkplezier, groeit de productiviteit, wordt iedereen meer betrokken én houd je verzuim buiten de deur. Hoe mooi is dat?!
2. Ziekteverzuimprotocol / verzuimregels
Met een duidelijk ziekteverzuimprotocol voorkom je onduidelijkheid. Hierin staat precies hoe werknemers zich ziekmelden, welke stappen zij volgen om verlof aan te vragen en de communicatie met hr.
Psst... hulp nodig bij het opstellen van een ziekteverzuimprotocol? Check dit voorbeeld voor een verzuimprotocol en ga direct aan de slag.
3. Verzuimtraining
Door verzuimtrainingen train je jouw team hoe zij omgaan met ziekteverzuim binnen de organisatie. Het doel? Goede ondersteuning en focus op snel herstel. Een verzuimtraining kan bestaan uit:
- Signalen herkennen van stress en burn-out;
- Juiste toepassing van ziekteverzuimbeleid;
- Stimuleren van een gezonde werkplek en werk-privébalans.
4. Verzuimregistratie
Het is belangrijk om het verzuim van je werknemers te registreren. Hierdoor kun je dit monitoren en analyseren. Soms zijn er patronen te herkennen waar je als werkgever alert op kunt zijn. Verzuimt een werknemer bijvoorbeeld opvallend veel op maandagen? Dan kan dit wijzen op een motivatieprobleem of werkdruk.
5. Begeleiding bij re-integratie
Na langdurig verzuim is goede begeleiding superbelangrijk om je werknemer weer succesvol te laten re-integreren. Denk aan plannen om werkuren geleidelijk op te bouwen, werkzaamheden zonder stress en deadlines, extra begeleiding en gesprekken met een arbeidspsycholoog.
💡 Tip: begeleiding bij re-integratie werkt meestal het beste in samenwerking met een onpartijdige adviseur. Wil je dat je werknemer zo snel mogelijk weer aan de slag kan gaan? Zet dan in deze fase juist even een stapje terug! Maar blijf wel betrokken bij het proces.
6. Wat te doen bij conflicten?
Soms is de reden van verzuim een arbeidsconflict. Nu kun je natuurlijk niet elk conflict vooraf voorspellen, maar je kan wel vooraf afspreken wat je wil doen om het op te lossen. Je kan bemiddelingsgesprekken voeren, of een externe mediator inschakelen.
Een conflict is natuurlijk nooit leuk. Komen jullie er helaas echt niet meer uit? Denk dan na over een vaststellingsovereenkomst (VSO). In deze overeenkomst besluit jij samen met je werknemer het arbeidscontract te beëindigen. (Bron: FNV)