Spring snel naar:
Thuiswerkende medewerkers? Geef ze dit advies! 👩🏾💻
Hoe zorg je ervoor dat je werknemers ook thuis ‘aan’ staan? Hoe krik je de productiviteit van je werknemers op afstand op? En hoe houd je als leidinggevende toch de controle over de (thuis)werkplek? Nou, met ons advies! We nemen je hier mee in een advies aan je medewerkers om thuiswerken zo efficiënt mogelijk te maken. Doorsturen maarrrr, daar gaan we!
1. Neem de juiste houding aan
Jaaazeker, deze is net zo belangrijk op werk als thuis! Stel je stoel en apparatuur helemaal volgens de arbo-regels af. Je werknemers werken tenslotte 8 uur per dag vanaf die plek! Weet je niet hoe? Arboned heeft een prachtig werkgeversadvies in dit soort situaties. Dus, hoppa, rechtzetten die handel (of hendel 😉)! Samen voorkomen we die rug- of nekklachten en blijven we gezond.
Zo zit je goed op je (bureau)stoel
Het allerbelangrijkste: de stoel. Bij een bureaustoel moet je erop letten dat de leuningen als volgt zijn afgesteld:
- Op dezelfde hoogte zitten als het tafelblad;
- Zorgen voor steun aan de armen;
- Er geen spanning staat op de schouders.
Heeft je medewerker geen armleuningen thuis? No problemo! Probeer dan de stoel iets te verhogen, met een kussentje bijvoorbeeld, zodat in ieder geval de onderarmen op de tafel liggen. Zolang de schouders niet omhoog staan en gespannen zijn, zit het goed (en je medewerkers ook)!
Stel je tech goed af
Tikken en klikken: een extern toetsenbord en bijpassende muis zijn een múst voor thuiswerkers. Eventjes vanaf werk meenemen, dus! Of aan de deur laten bezorgen, ‘toet toet’! Vraag je medewerkers op de volgende dingen te letten. Gewoon copy + paste in de mail en klaar is Kees:
- Zet, als je een extern toetsenbord hebt, je laptop op een verhoging (of een paar boeken);
- De bovenkant van je laptopscherm of tweede scherm zou net iets onder ooghoogte moeten komen;
- Steun je armen op de tafel, met het toetsenbord iets verder weg;
- Houd je rug netjes recht;
- Et voilà!
2. Creëer een routine voor jezelf
Wekkertje gezet, onder de douche gesprongen en je omgekleed van pyjama naar echte outfit? Kijk, zo mogen we het zien! Een goede thuiswerk-routine zorgt namelijk voor productievere werknemers (en wie wil dat nou niet?). Door die routine weten je hoofd en lichaam waar ze aan toe zijn en lijkt het net een normale werkdag op kantoor.
En bonustip: maak ook een lekker ontbijtje voor jezelf. Ontbijten gaat vaak snel-snel tussendoor als je naar kantoor gaat. Dit is hét moment om hier eventjes de tijd voor te nemen (je hebt toch geen reistijd, chill). Zo werk je letterlijk lekkerder, jummie! Dat geldt ook voor een koffiepauze en lunch! Daar gaan we verderop dieper op in.
3. Optimaliseer je werkplek in 3 stappen
Jaaa op kantoor heeft iedereen een stevig bureau, goede belichting en alle faciliteiten die je nodig hebt. Bij thuiswerken zit je opeens aan de keukentafel. Wat nu? Nou, dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn! Nope, we gaan er het beste van maken met deze tips.
1. Groen moet je doen!
Een boeket bloemen op tafel of een pannenkoekenplant naast de bank: ze hebben allemaal een positieve invloed op je. Heerlijk, toch? Uit onderzoek blijkt dat planten op je werkplek zelfs ervoor zorgen dat je 15 tot 19 procent productiever bent. Schuif die cactus dus lekker in je blikveld (maar niet te dichtbij hé). Alleen maar positieve prikkels!
2. Ga achter een raampje zitten
Tijdens het thuiswerken in de buurt van een raam zitten is altijd een goed idee. De zon op je gezicht en vitamine D in je lichaam. Zo word je vanzelf het zonnetje in huis! Geef als extra advies aan je werknemers mee: zorg dat het daglicht van de zijkant of achterkant van je thuiswerkplek komt. Als je recht tegenover een raam gaat zitten, raken je ogen snel vermoeid.
3. Focussen tot de max
Te veel prrrrrrrrrrikkels? Deze heb je vast vaker gehoord: zet al je afleidingen opzij! Het is zo verleidelijk om eventjes de was aan te zetten of te netflixen als je vanuit huis werkt. Ja ja, dat gaan we dus mooi aanpakken! Verberg je telefoon achter de laptop, zodat je ‘m minder snel oppakt en zet huistaken in je planning zodat je gefocust blijft. Of zet de ‘schermtijd’ aan op je iPhone, daarmee kun je een dagelijks tijdslimiet zetten op bepaalde apps zoals Instagram. Eventueel een noise cancelling headphone op. Zo vliegt de dag voorbij, sowieso!
4. Neem genoeg pauzes
Hè hè, even een break. Productiviteit is natuurlijk altijd belangrijk, maar (mentale) gezondheid even goed! Adem in, adem uit. En pak lekker je rust. Of je pauzes nou spontaan of ingepland zijn: ga ervoor!
Hier wat inspiratie voor je werknemers om even tot rust te komen:
- Ga een kwartiertje aan een legpuzzel zitten;
- Maak een lekkere en uitgebreide lunch klaar;
- Geef alle planten in huis water;
- Maak een (lunch)wandeling met een collega via Facetime;
- Volg een korte yogasessie via YouTube;
- Bel een oma/vader/dochter/vriend om te kijken hoe het met ze gaat;
- Pak een offline hobby op, zoals borduren, legoën of schilderen.
5. Stop op tijd!
Acht uur = acht uur. Dat betekent dat de thuiswerkers op een gegeven moment het werk ook aan de kant moeten leggen. Ja, echt! Rond om half zes het werk af, verlaat je werkplek en plof op de bank neer. Laptopjes dicht en snaveltjes toe. Heerlijk, je hebt het verdiend!
PS. Heb je een werkmobiel? Zet die dan ook uit. Goed bezig.
Thuiswerken werkt! Waarom en hoe? 👌🏼
Dat je medewerkers graag thuiswerken is zeker. Van de ondervraagden uit ons onderzoek* werkt 47% graag één dag thuis en 39% zelfs twee dagen. En door de coronacrisis is dit aantal zelfs gestegen! Ook blijkt dat 50% van de ondervraagden in de toekomst vaker thuis wilt werken. Zij geven het plezier in thuiswerken dan ook een gemiddeld cijfer van 7,2. En maar liefst 74% blijft graag thuis voor een lekkerder bakkie pleur! Tijd voor nieuwe kantoorkoffie? ☕️
Gelukkig heeft thuiswerken veel voordelen voor je bedrijf. Het grootste voordeel? *tromgeroffel* Volgens Arboned werkt tweederde van de kantoormedewerkers productiever wanneer ze thuis zijn! Dat komt door minder prikkels en minder afleiding. Ons nieuwste panelonderzoek toont ook aan dat 51% van de werknemers zich thuis beter kan concentreren dan op kantoor. En productiviteit = meer werk gedaan krijgen!
Ook zou er sprake zijn van minder stress omdat files en de kantoorpolitiek worden ontweken. Yesss, 61% van de werknemers ervaart thuis minder stress dan op kantoor. En minder stress leidt weer tot minder verzuim. De kers op de taart, lekkerrrrr! 🍰
Wat vinden werkgevers eigenlijk van thuiswerken?
Hmmmm, jullie zijn nog een beetje in dubio. 19% van de ondervraagde werkgevers* geeft aan GEEN voorstander te zijn van thuiswerken. Waarom niet? Tsja, een derde is bang om de controle te verliezen en vreest voor een te vage grens tussen werk en privé binnen het team. Maarree dat is ook aan je medewerkers toch? Kwestie van vertrouwen! Hoog tijd om dat vertrouwen van beide kanten te tackelen.
Enneee hoe dan? Met een flinke dosis vertrouwen van jouw kant én duidelijke afspraken! Heb er vertrouwen in dat je medewerkers niet de hele dag aan het lanterfanten zijn en dat ze hun werkzaamheden goed en zorgvuldig uitvoeren. Yesss, echt! Ook jouw medewerkers hebben waarschijnlijk behoefte aan autonomie en zelfstandigheid. Gun ze die! Jij bent ook de moeilijkste niet, toch?
Mooi meegenomen: doordat velen van ons tijdens de coronacrisis verplicht werden om thuis te werken, hebben jij en je team alvast geoefend om thuiswerken te laten werken. Nu kun jij als leidinggevende die goede vibes vasthouden! Wij zien geen beren meer op de weg. Jij wel?