Spring snel naar:
Hoe geef je leiding op afstand? 5 handige tips
Nu flexwerken de standaard begint te worden, zijn werknemers soms op kantoor en soms thuis. Hierdoor wordt leidinggeven op afstand en een goede werk-privébalans nóg belangrijker! Uit ons onderzoek* komt namelijk dat het altijd belangrijk is om medewerkers in balans te houden voor genoeg werkplezier. Weet je alleen niet hoe? Geen zorgen!! Met de juiste leiderschapsstijl geef jij goed leiderschap op afstand en zorg je dat hybride werken makkelijk gaat. Deze 5 tips helpen je daarbij. Leidinggeven doe je zo!
Tip 1: Pas je leiderschapsstijl aan
- Hybride werken vergt veel van werknemers. De ene situatie of medewerker vraagt een andere aanpak dan de ander. Dus wees flexibel in de leiderschapsstijlen die je gebruikt.
- Wees kritisch op je leiderschapsstijl en vraag ook om feedback van je collega’s. Jij weet ook niet alles, dus dat mag je best zeggen. Maar wees transparant en duidelijk over wat je wél weet.
- Kijk vooruit, ook al is de toekomst onzeker (is dat het niet altijd?) is het goed om een visie of doel te bepalen en hier met je team aan te werken. Dit motiveert.
Tip 2: Wees rustig en duidelijk
- Antwoorden! Yup, doordat werken enorm is veranderd, kijkt je team naar jou voor antwoorden. Tja, hoe ga je eigenlijk om met flexwerken? En hoe kan je team hierbij helpen? Zorg voor duidelijkheid!
- Maak geen overhaaste conclusies en blijf kalm. Voorkom paniek door te zeggen waar het op staat en wat je van je team verwacht. Houd daarbij rekening met hoe je overkomt tegenover je werknemers. Ennee… houd je emoties in de hand!
- Iedereens voorkeuren zijn anders en iedereen gaat anders om met de situatie. En dat is oké! De een vraagt om meer contact, communicatie en/of informatie van je als leidinggevende dan de ander. Probeer je in te leven in de ander en blijf voorzichtig met oordelen. Moet lukken, toch?
Tip 3: Vertrouw je medewerkers
- Vertrouwen is suuuper belangrijk als je leiding geeft, zeker op afstand! Heb het vertrouwen dat je medewerkers hun prioriteiten en werkdruk zelf fixen. Komt goed, hoor.
- Uit aandacht en vertrouwen komt autonomie voort. Dat levert productievere medewerkers op, op het werk én op kantoor. Wat ook weer bijdraagt aan hun groei!
- Of je elkaar nou fysiek ziet of niet: ook wanneer ze hybride werken willen je collega’s allemaal succesvol zijn en presteren! Geloof in je team.
- Wat ook belangrijk is? Focus op het resultaat in plaats van de weg er naartoe! En leg de verantwoordelijkheden op de juiste plek.
- Vertrouwen gaat samen met een gedeelde verantwoordelijkheid. Probeer dus een omgeving te creëren met een gedeelde verantwoordelijkheid, waar iedere werknemer zijn eigen uitdaging aangaat en een ander kan én wil helpen. Samen sta je sterker, toch?
- Leer signalen oppikken. De werkdruk onder controle houden is cruciaal, maar niet iedereen vraagt spontaan hulp. Leer de leidinggevenden op welke signalen ze moeten letten bij hun teams. Stilte kan ook een schreeuw om hulp zijn.
Tip 4: Communiceer open en begrijpelijk
- Communicatie is zó belangrijk! 48% van de medewerkers uit ons werkplezieronderzoek* vinden transparante en vlotte communicatie, bijdragen aan goed leiderschap. Wees dus transparant en duidelijk over de situatie en de impact ervan op de organisatie. Wat zijn de resultaten? Waar moeten we op letten? En vooral ook, hoe gaat het met jou en het team? Check achteraf even of iedereen je heeft begrepen door vragen te stellen. Communiceren kun je leren!
- Gaat het minder goed? Geef dat dan ook aan! Wees eerlijk en open, ook over slecht nieuws. Dan weet je team ook waar ze aan toe zijn en waarom bepaalde (ook minder leuke) keuzes gemaakt worden.
- Niemand heeft op alles een antwoord. Jij dus ook niet! En dat is helemaal niet erg. Wees er gewoon eerlijk over tegen je team. 🙂
- Geef jij wel eens complimenten? Echt doen, hoor! Spreek waardering voor je team uit en blijf positief. Juist nu! Zo blijft iedereen op een goede manier hun werk doen. En haalt iedereen meer voldoening uit zijn of haar werk.
Lees ook: Zo geef jij je medewerkers een TOP-compliment!
Tip 5: Zorg voor verbondenheid binnen het team
- Hoe hecht is jouw team? Bespreek met je team hoe je niet alleen op werkvlak, maar ook sociaal met elkaar in verbinding blijft als werknemers vaak thuiswerken. Doe bijvoorbeeld een digitale kop koffie met je team, organiseer een (digitale) borrel (yess vrijmibo!) aan het einde van de week of ga samen lunchen met een wandeling in het park. Gezellig!
- Blijf benaderbaar! Zorg dat er geen drempels zijn om elkaars behoefte aan contact te bespreken. Laat je team - naast de geplande momenten - ook spontaan contact met elkaar opzoeken.
- Yup, als leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie. Vind jij het belangrijk om je team af en toe te zien? En hoe houd jij de werk-privébalans hoog? Deel het met je collega’s! Toon je kwetsbaarheid en laat zien hoe je team het óók kan doen.
- En toon betrokkenheid! Een betrokken leidinggevende krijgt er betrokken werknemers voor terug.
- En, vraag door. Veel mensen zijn geneigd in eerste instantie een positief beeld voor te spiegelen of de ander niet te willen 'lastig vallen' met 'gezeur'. Vraag door: 'Wat bedoel je daar precies mee?' of: 'Kun je daar eens wat meer over vertellen?'
- Zoek elkaar bewust op! Hier kun je als leidinggevende aan bijdragen door vaste contactmomenten af te spreken, zoals een weekstart of een dagstart. Dat geeft structuur én zo zie je elkaar regelmatig!
- Vind jij het belangrijk dat je teamleden ook onderling contact hebben? Stimuleer dat dan! Moedig je collega’s aan om met elkaar contact te zoeken. Stel bijvoorbeeld voor dat ze samen (digitaal) lunchen, kort bijpraten onder het genot van een bakkie pleur of dat ze een gezamenlijk spel organiseren.
De verschillen tussen thuis- en op kantoor werken houdt jou als leidinggevende nu zeker niet meer tegen om dichter bij je team te komen. Pak de uitdaging met beide handen aan en maak er het beste van. Geloof in je team én in jezelf! Tsjakkaaaa.
Hoe draagt leiderschap bij in werkplezier?
Leidinggeven op afstand is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk in de nieuwe manier van werken. Zo zorgen fijne collega’s en een goede werksfeer voor veel werkplezier volgens ons onderzoek*. Hou die werksfeer dus ook hoog met leuke (online) uitjes en borrels. Zorg dat collega’s samen moeten werken voor meer teambuilding. En laat je vooral niet uit het veld slaan. Dit kan ook op afstand!
Dit zorgt allemaal voor meer werkplezier, en werkplezier zorgt weer voor minder verzuim, meer betrokkenheid, productievere en gelukkigere medewerkers!