Vrijmibo organiseren? Véél meer dan een feestje, daarom deze 7 tips en ideeën!
Borroooool! 🍻 Een vrijmibo is dé kans om je collega’s beter te leren kennen. Ook op een scherm tijdens de digitale vrijdagmiddagborrel! En die band is súúúperbelangrijk op de werkvloer. Want wie met meer plezier naar werk gaat, werkt harder. Hoe je zo’n knallende vrijmibo organiseert? Wij hebben het perfecte vrijdagmiddag-recept met slechts 7 ingrediënten en een snufje van de leukste ideeën.
Spring snel naar:
- Zo organiseer je een vrijdagmiddagborrel: 7 tips
- Organiseer een digitale borrel met deze tips
- Zo belangrijk is een vrijmibo voor je werknemers
- Hèt Werkplezier Onderzoek
Hoe organiseer je een vrijdagmiddagborrel? 7 tips
Oké oké, de vrijmibo staat in de agenda. Maar dan? Hoe organiseer je die le-gen-da-ri-sche vrijdagmiddagborrel? Zo gefixt. We zetten 7 tips voor de perfecte vrijmibo op een rij. Komt-ie!
- Kies een thema
- Doe een spelletje of pubquiz
- Zorg voor genoeg (en voor iedereen) hapjes en drankjes
- Groot is niet altijd beter
- Het hoeft niet altijd op de werkvloer
- Begin op tijd
- Maak er eens een domibo of womibo van
Tip 1. Kies een flitsend thema
Wanneer je merkt dat de normale borrels niet zijn zoals je ze graag wilt, plak er dan eens een thema aan vast. En dit betekent niet gelijk dat iedereen verplicht verkleed moet, maar dat je hier de aankleding, drankjes en hapjes op aan kunt passen. Mexicaanse vrijmibo? Zorg voor desperados, nachos en sombrero’s voor iedereen! En vergeet de Enrique Iglesias playlist niet aan te zetten op Spotify.
Kan jij ook niet wachten om je collega’s met een sombrero op voor hun scherm te zien zitten? 😉
Tip 2. Doe een spelletje of pubquiz (ook digitaal!)
Blijven collega’s even kort hangen op vrijdag voor een drankje, en gaan ze daarna snel weer op huis aan? Zorg dan voor een leuk, gek of verrassend programma! Maak er een pubquiz van, neem oudhollandse spelletjes mee of huur een karaokeset. Zo is er voor ieder wat wils, leer je elkaar kennen op een andere manier en zorgt dit ook weer voor leuke verhalen op maandag. Jaaa!
En natuurlijk zijn er ook hele leuke spelletjes die je gewoon digitaal kunt doen. Wat dacht je van een pubquiz? Maak van je vrijmibo een digitale pubquiz! Gelukkig hebben wij al voor je uitgedacht hoe je dat aanpakt:
Tip 3. Zorg voor lekkere vrijmibo hapjes en drankjes
Snacks! Een borrel is natuurlijk niet compleet zonder drankjes en hapjes. Dit maakt of breekt de sfeer. En denk aan iedereen. Komen veel mensen met de auto? En is er geen alcoholvrij bier, fris of mocktails? Tja dan gaat de lol er voor hen snel vanaf. Eten er veel mensen vegetarisch? Zorg dan ook voor andere snacks dan bitterballen en frikadellen. Inventariseren kun je leren. Vraag het dus even na bij je werknemers en speel hierop in wanneer je de (vrijmi)boodschappen bestelt.
Digitale borrel? Stuur dan een snack- of borrelpakket op naar alle medewerkers! Hoe leuk en makkelijk is dat? Je kunt ook alle collega’s lekkere hapjes of speciaalbiertjes op een locatie laten ophalen. Werkplezier gaat door de maag, geloof ons maar. 😉
Tip 4. Groot is niet altijd beter
Een borrel organiseren klinkt vaak als een hele onderneming, is het niet. Met wat drank, hapjes en muziek kom je al een heel eind. Echt! Zorg dat de ruimte waar jullie gaan borrelen gezellig en uitnodigend is én dat er voor iedereen genoeg plek is. Tadaa!
Een digitale borrel organiseren hoeft natuurlijk al helemaal niet veel werk te zijn. Pluk een dag, kies een tijdstip en stuur je collega’s de link van het videogesprek. Het feest kan beginnen! Zijn jouw collega’s al ‘binnen’?
Tip 5. Een vrijmibo kan overal
Een vrijmibo met je bedrijf betekent niet altijd een vrijmibo op de werkvloer. Wissel het eens af met een borrel in een kroeg, restaurant of karaokebar... Dan gaan de remmen los en zo leer je niet alleen je collega’s, maar ook de stad of dorp waar je werkt steeds een stukje beter kennen. En een andere omgeving stimuleert andere contacten onder je werknemers: meerdere vliegen in één klap!
Dit geldt natuurlijk niet nu we niet (met grote groepen) naar de horeca kunnen. Maar niet getreurd! Ook online kunnen jij en je collega’s op bezoek bij bierbrouwerijen, musea of festival-livestreams. Goed idee?
Tip 6. Begin op tijd
Wees eens eerlijk, hoe productief werk jij op vrijdagmiddag tussen 16:00 en 17:00 uur? Precies! Hetzelfde geldt voor je werknemers. Dus skip de dip en begin gewoon lekker op tijd met de borrel. Zo weet je ook zeker dat iedereen er minimaal één uur bij is. Slim! Ennnn eerder weekend is meer plezier voor je werknemers! Dé ideale manier om het weekend met z’n allen in te luiden.
Tip 7. Maak er ook eens een womibo of domibo van
Vooruit, die vrijdagmiddagborrel mag natuurlijk ook op een andere dag in de week. Er zijn altijd mensen die structureel niet op vrijdag werken of het misschien niet heel laat kunnen maken. Kom deze collega’s ook eens tegemoet en plan de wekelijkse of maandelijkse borrel op een andere dag. Despo-donderdag, wijn-woensdag of mocktail-maandag? Wees lekker origineel! Het gaat tenslotte om de tijd die je met elkaar doorbrengt. Misschien wel wat paracetamol halen voor de volgende ochtend. 😉
Digitale borrel organiseren? Geen probleem met deze ideeën!
Natuurlijk kan die vrijmibo ook gewoon als je met z’n allen thuiswerkt. Noem het de vrij-e-bo! Juist wanneer al je medewerkers thuiswerken, is het belangrijk om een goede werksfeer erin te houden. Met een digitale vrijmibo houd je alsnog het plezier op de ‘werkvloer’!
Er zijn verschillende manieren waarop jij met je team van die digitale borrel een knalfeest maakt: maak er bijvoorbeeld een pubquiz van, speel samen 30 seconds of organiseer ranking the collega. Het enige dat jij hoeft te doen als werkgever? Het juiste platform kiezen, de uitnodigingen verzenden en de borrel digitaal inluiden! Hoppaaa, kat in‘t bakkie.
Zó belangrijk is een vrijdagmiddagborrel voor je medewerkers
Een drankje doen met je collega’s? Niet alleen hartstikke leuk, maar ook nog eens héél belangrijk! Iedereen is namelijk gebaat bij een hecht team en een goede werksfeer. Een goede samenwerking is het halve werk. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat dát je werknemers meer werkplezier geeft. Die momenten van ontspanning zijn net zo belangrijk als het werk zelf. En wat is er makkelijker dan het organiseren van een borreltje?
Uit onderzoek bij onze zuiderburen (RED Report - 2020) blijkt dat 81% van de werknemers een goede band met collega’s belangrijk vindt en ruim de helft van de werknemers zet het in hun top 5 van werkplezier (53%). Je werknemers hebben nou eenmaal behoefte aan contact. Organiseer je een borrel? Dan stimuleer je die cruciale vertrouwensband binnen het team!
Tijdens een borrel hebben je medewerkers bovendien ander soort contact met elkaar, wat de collegiale band versterkt. Werknemers die hoger scoren op werkplezier, zien dan ook vaker vrienden in collega’s. Yuuup! Daar borrel je ook maar al te graag mee toch? Niets stimuleert vriendschap met collega’s beter dan een goede borrel. Je zit tenslotte 40 uur per week met ze opgescheept. 😉
Waar je werknemers meer werkplezier van krijgen? Uit ons Werkplezier Onderzoek (2020) blijkt dat 48% van de medewerkers plezier en lachen op de werkvloer het belangrijkste aspect van werkplezier vindt. Een rodeostier tijdens de borrel? Dancebattle op een geïmproviseerde dansvloer? Of verkleed als je favo stripfiguur? Samen lol maken tijdens de vrijmibo versterkt de teamspirit!
Slechts 1 op de 4 werkgevers zet actief in op werksfeer en teamgeest. Dat is veel te weinig wat ons betreft! Zeker wanneer je ziet dat 49% van de werknemers graag successen met elkaar viert en ruim 70% van de werknemers plezier haalt uit humor en grappige acties (Grote Werkplezier Onderzoek - 2019). Die vrijmibo klinkt steeds idealer, toch? Zet het bier maar vast koud!
O ja, je hoeft als werkgever echt niet over de top te gaan. Zo’n 30% van de werknemers vindt een verrassend teamuitje belangrijk, de meerderheid is al blij met iets ‘gewoons’. Wees dus creatief, maar doe niet te gek. Dan doe je al normaal genoeg. 😉
Dusssss vrijmibo? 3, 2, 1 GO!
PS. Zoek je nog een goede playlist om die voetjes van de vloer te krijgen? Zet dan deze op!