Hybride werken: hoe pak je ‘het nieuwe werken’ aan?
Op kantoor en thuiswerken afwisselen, dat is hybride werken! Het klinkt misschien als iets totaal onbekends, maar sinds corona bestaat, is hybride werken niet meer dan normaal. En raad eens: hybride werken wérkt! Medewerkers zijn het gelukkigst en productiefst wanneer zij de vrijheid krijgen om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Lees hier verder hoe je hybride werken aanpakt.
Spring snel naar:
Wat is hybride werken?
Hybride werken betekent dat medewerkers deels vanuit huis werken en deels fysiek aanwezig zijn op de werkvloer. In eerste instantie is dit geboren uit een noodgedwongen situatie, maar het heeft nu de voorkeur voor veel bedrijven. Het zorgt namelijk voor een betere werk-privébalans. Misschien gaat er nu wel meteen een belletje rinkelen: want dat heeft te maken met balans uit de werkpleziercocktail!
Te lang durende vergaderingen zijn uit de agenda’s geschrapt en vervangen door beknopte online meetings. Lange reistijden zijn verdwenen waardoor er meer tijd overblijft voor familie en vrienden. De eerste onderzoeken bevestigen dat Nederlandse bedrijven over het algemeen erg positief zijn over het nieuwe werken en dat 2 op de 3 werknemers graag hybride werkt. Zet er dus op in!
Waarom werkt hybride werken?
In ons werkplezieronderzoek* zijn we verder ingegaan op waarom medewerkers de afwisseling zo fijn vinden. Daar kwam het volgende uit.
Medewerkers werken graag op kantoor omdat:
-
het verplicht is om op kantoor te werken (38%);
-
ze het sociale contact belangrijk vinden, ook toevallig bij het koffiezetapparaat (38%);
-
je makkelijker kan overleggen en brainstormen met collega’s (46%).
Medewerkers werken het graag thuis omdat:
-
ze zo ongestoord kunnen werken (35%);
-
ze zo meer flexibiliteit ervaren over werkuren (34%);
-
ze zo tijd besparen en woon-werkverkeer vermijden (42%).
Maar de meeste vinden juist de balans tussen kantoor en thuis heel belangrijk. 37% van de werknemers ziet dit namelijk als de reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Maak van hybride werken dus een prioriteit!
3 redenen waarom inzetten op hybride werken loont!
1. Zorgt voor meer werkplezier
Hybride werken biedt veel kansen voor werkplezier! Zo zijn de hr-uitdagingen bij balans de werk-privébalans en autonomie. Twee factoren waar hybride werken bij helpt! Ook zijn werkgevers erachter gekomen dat werknemers thuis ook productief zijn, zo niet productiever! Dat stelt gerust.
Behoefte aan frisse lucht? Dan lopen ze even een blokje om of werken ze verder in de achtertuin. Kinderen om drie uur uit school halen? Deze verloren tijd is makkelijk in te halen na het avondeten! Medewerkers gaan zo dus veel effectiever met tijd om. Het blijkt dus dat het gedwongen thuiswerken stiekem misschien meer voordelen heeft dan nadelen. Yehees!
2. Online werken bespaart geld, tijd en energie
Woon-werkverkeer is één van de grootste verspillers van tijd en energie! Dagelijks besteedt 20% van werknemers minimaal 1,5 uur aan reistijd, en is het reizen natuurlijk niet gratis. Oh en, vergeet niet alle files op de weg! Je werknemers maken door hybride te werken een bewuste keuze tussen thuis- of op kantoor werken en houden zo meer energie over voor vrije tijd. Wat weer meer werkplezier betekent!
Thuiswerken betekent ook werken in een vertrouwde omgeving. Wanneer je werknemers een goede werkplek voor zichzelf hebben gecreëerd geeft deze omgeving meer rust, focus en flow. Zelfstandig werk als schrijven of dossiers bestuderen doe je in alle rust thuis en voor meetings met collega’s of klanten spreek je lekker op kantoor af!
💡Tip: Al nagedacht over duurzaamheid binnen je bedrijf? Naast dat je werknemers niet meer in file staan is er ook misschien ook wel minder kantoorruimte nodig! Alle vierkante meters en het energieverbruik schelen je flink wat geld. En beter voor het milieu is het zeker!
3. Het fysieke contact voor samenwerking blijft
Niemand ziet een volledige thuiswerksituatie zitten. Fysiek contact is namelijk een must bij iedere organisatie. We blijven tenslotte sociale wezens! Om samen goed te functioneren, moet je ook vaak genoeg echt bij elkaar zijn. Geen videocall of online workshop kan hieraan tippen! Zo vindt 46% het fijn om op kantoor te werken omdat je dan kan overleggen en brainstormen met collega’s, en 38% omdat ze het sociale aspect van een praatje bij de koffie fijn vinden.
💡Tip! Gebruik het kantoor als ontmoetingsplek. Een plek waar collega’s elkaar ontmoeten en bijkletsen op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Creëer hiernaast afzonderlijke, kleinere ruimtes waarin privacygevoelige gesprekken of brainstorms gegeven worden.
Zo faciliteer je een goede thuiswerkplek
Werkplezier start met een fijne werkplek! Werken aan de keukentafel op een klapstoel zonder laptopstandaard, toetsenbord en muis is een absolute no-go! Neem de volgende tips dus ten harte en voer ze vandaag nog uit:
-
Zorg voor een ergonomische bureaustoel, bureau en een groot scherm.
-
Informeer medewerkers over een gezonde werkhouding en stimuleer dagelijkse beweging met lunchwandelingen of sportlessen.
-
Maak alle tools die nodig zijn om hybride te werken beschikbaar voor je werknemers. Ervan uitgaande dat zij zelf internetverbinding tot hun beschikking hebben. 😉 Denk hierbij aan:
-
een laptop en telefoon
-
een token (beveiligde software)
-
headset met microfoon
-
-
Kies een platform waarin je naast met elkaar communiceren door chat en (video)bellen ook documenten met elkaar kunt delen. Dan heb je alles op één plek, handig!
4 bekende platforms zijn:
-
Microsoft Teams
-
LifeSize
-
Zoom
-
Google Meet
Aan de slag: verander je kantoor naar een hybride-werkplek!
Het kantoor wordt door de medewerkers nu slechts nog een aantal keer per week bezocht. Een face to face ontmoeting met een collega of gewoon de behoefte om samen te werken zijn zoals eerder gezegd de hoofdredenen om naar kantoor te komen. Een inspirerend kantoor is dus essentieel! Maak het een plek waar collega’s elkaar ontmoeten, projecten en werkzaamheden afstemmen. Maar ook een plek waar het mogelijk is om klanten te ontvangen.
Zo doe je dat:
-
Creëer gezellige zithoekjes of een bartafel met krukken om aan te zitten, of doe het met comfortabele banken en stoelen;
-
Zorg dat ruimtes zijn voorzien van faciliteiten waardoor er nog steeds samengewerkt kan worden met zowel de fysiek aanwezige collega’s als de thuiswerkers. Plaats bijvoorbeeld whiteboards, interactieve displays, audio voorzieningen en oplossingen voor teleconferencing en videoconferencing;
-
Een ruimte die al deze faciliteiten biedt? Wow! Daar maken al jouw werknemers maar al te graag gebruik van. Een digitaal ruimte reserveringssysteem is daarom zeker niet overbodig! Gereserveerd is gereserveerd.
Wil jij meer werkplezier op de werkvloer? Tempo-Team helpt!
Zet dus in op hybride werken, dan zet je in op meer werkplezier! Maar let op! Naast medewerkers de vrijheid geven om tijds- en plaatsonafhankelijk te werken, wordt hun werkplezier ook beïnvloedt door veel andere (in)directe factoren. Als leidinggevende is het soms lastig deze te vinden en daarop in te spelen. Daarom heeft Tempo-Team het al voor je uitgezocht! In onze grote werkpleziergids vertellen wij je álles over hoe je meer werkplezier veroorzaakt op de werkvloer. En zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?!