Hoe richt je een veilige werkomgeving in? Onze Werkplek-van-de-Toekomst-Checklist:
Weet jij hoe je een werkplek inricht op 1,5 meter? De nieuwe werkelijkheid is sneller bij ons dan de Noord-Zuidlijn. Hoppa schouders eronder en steek die handen maar uit de mouwen (wel de handjes wassen ;-)). Zo faciliteer jij een corona-veilige werkplek. Doe onze Werkplek van de Toekomst-check en zorg voor instant meer werkplezier!
✅ 1. Maak afspraken met je medewerkers
Allereerst, zorg dat iedereen de nieuwe afspraken kent. Is het duidelijk hoe het bedrijf 1,5 meter afstand realiseert en handhaaft? Als iemand zich er niet aanhoudt, worden er geen boetes uitgedeeld, maar het is wel fijn dat iedereen ervan op de hoogte is. En het liefst zelf ook zijn steentje heeft kunnen bijdragen. Vraag je medewerkers waar zij behoefte aan hebben en hoe zij het voor zich zien. Misschien werken ze juist wel goed thuis, respecteer dat ook. Autonomie en betrokkenheid zijn belangrijke factoren die bijdragen aan werkplezier.
✅ 2. Hygiënemaatregelen
Met meerdere mensen weer op de werkvloer staan zorgt ook voor een groter besmettingsgevaar en mogelijke verspreiding van het coronavirus. Het is dus belangrijk dat iedereen zich aan de hygiënemaatregelen houdt. Hierbij moet je denken aan:
- maak contactoppervlaktes zoals bureaus, deurklinken, toetsenbord, knoppen en balies meerdere keren per dag schoon;
- medewerkers hebben waar mogelijk een eigen toetsenbord en muis;
- medewerkers weten hoe, wanneer en hoe vaak zij hun werkplek moeten reinigen;
- er zijn voldoende middelen voor een goede hygiëne, zoals handzeep, antibacteriële gel en papieren handdoekjes;
- de waterleidingen worden preventief gespoeld i.v.m. legionella.
✅ 3. 1,5 meter
Tsjaaa, en dan de hamvraag… Hoe faciliteer je een anderhalvemeter werkplek? Heb jij je meetlint en ducttape in de aanslag? Let’s gooooo! Creëer voldoende ruimte tussen de tafels, plaats plastic schermen om je medewerkers te beschermen als zij geen 1,5 meter afstand kunnen bewaren en spreid de werktijden. Dat betekent waarschijnlijk dat minder mensen tegelijk naar het werk kunnen komen. Dussss….. Zie stap 4!
✅ 4. Pas de werktijden aan
Is jouw bedrijf volledig bezet bij 50 man? Dan zorg je ervoor dat de helft van je medewerkers thuiswerkt en de andere helft op de werkvloer. Ook kun je ervoor kiezen de werktijden aan te passen, te verruimen en in shifts te werken, zodat minder mensen op de werkvloer staan en je makkelijker 1,5 meter afstand kan bewaren. Maak een rooster, zodat je medewerkers wekelijks weten wanneer ze thuiswerken en wanneer ze naar hun werkplek mogen. En zorg dan ook dat de thuiswerkers elke ochtend even contact met elkaar hebben.
✅ 5. Looproutes
Op de weg doen we niet aan spookrijden, op de werkvloer ook niet! Voortaan is alles eenrichtingsverkeer. Je looproute naar het toilet, de kantine of keuken, de vergaderzaal en je werkplek. Op deze manier kun je makkelijker 1,5 meter afstand houden. En hoe je dat aangeeft? Dit kan met een verkeersbegeleider, maar ook gewoon met ducttape.
✅ 6. Koffiecorner
Cafeïne!! Yuuup, een goede dosis energie mag natuurlijk niet ontbreken. Maar ja, in de spits wilt niemand in de file staan, dus hoe zorg je ervoor dat al je medewerkers wel hun bakkie krijgen in de ochtend en toch de anderhalve meter kunnen bewaren? Zorg voor meer koffiestations, zet extra koffie in thermoskannen en geef iedereen zijn eigen koffiemok.
✅ 7. Werkplekinrichting
Of jouw werkplek zich nu bevindt op kantoor, buiten, een productievloer of openbare ruimte. Maak afspraken over het gebruik van werkplekken, kleedruimten, toiletten, douches en werkkleding. Hoe je instant voor meer werkplezier zorgt? Voorzie de werkplek van planten. Planten zorgen voor meer zuurstof en productiviteit en daarnaast kunnen ze voor een mooie afscheiding zorgen. Wat het ook goed doet? Een tafeltennistafel, tafelvoetbal, dartbord of een andere sport die je collega’s op 1,5 meter kunnen doen. Zo kunnen zij ook even hun energie kwijt.
✅ 8. Vergaderruimte
Inmiddels helemaal gewend aan Hangout Meets, Teams, Skype of andere videocalls? Wanneer je gaat opschalen, vergeet dan ook de vergaderplek niet. Door alvast enkele stoelen te verwijderen zorg je voor voldoende afstand. Daarnaast kun je een looprichting aangeven om te voorkomen dat mensen tegen elkaar opbotsen.
✅ 9. Lift en trappen
Met zijn achten in een lift? Dat gaat natuurlijk niet als je 1,5 meter afstand wilt bewaren. Stel daarom regels op en stimuleer het gebruik van de trap. Tja, en wat als het gebouw 14 etages telt? Je kan niet van je medewerkers verwachten dat ze 14 trappen oplopen. Je kunt het liftgebruik niet tegengaan. Daarom een aantal tips!
- Stel een maximum aantal personen in per lift. En ja, dat zijn er dan écht maar 1 of 2.
- Laat mensen eerst uitstappen voordat je de lift betreedt, zorg voor voldoende ruimte.
- Vermijd drukte en wacht op de volgende lift of neem de trap.
- Zorg, waar mogelijk, voor een afstand van 1,5 meter.
- Vermijd direct contact met liftknop en leuningen. En druk alleen op de knop van jouw verdieping en gebruik waar mogelijk je elleboog.
- Reinig de lift regelmatig en was altijd je handen voordat je de lift betreedt en erna.
✅ 10. Fijne lunchplek
Samen lunchen? JA! Ook op 1,5 meter kun je met jouw collega’s eten. Regel daarom een aangename plek om te lunchen. Dat stimuleert je medewerkers om vaker samen te eten, dit zorgt niet alleen voor sappige verhalen, op deze manier kan ook informeel worden overlegd waardoor de beste ideeën boven water komen. Je kan een lunchwandeling maken, picknicktafels buiten zetten of een ruimte inrichten met voldoende afstand tussen de stoelen.
✅ 11. De ma-di-wo-do-vrij-za-zomibo
Met je collega’s een biertje drinken, ook dat houd je er gewoon in! En of dat nu op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag is… de ‘mibo’ kan op anderhalve meter op de werkvloer, maar ook gewoon digitaal. Dit is ook tevens even een incheckmomentje die je hebt met je medewerkers. Ook leuk om te doen: een digitale vrijmibo zodat ook de thuisblijvers mee kunnen doen!
Ennn de grootste uitdaging? Werkplezier! Want kun jij bovenstaande allemaal afvinken? Zorg dan dat je collega’s ook met plezier naar hun werk gaan en weer thuiskomen.
Een veilige en gezonde werkplek draagt bij aan werkplezier
Een gezonde werkomgeving is een veilige plek waar jouw medewerkers met plezier hun werk kunnen doen. Maarrrrr wat betekent dat nou eigenlijk? Laten we de theorie er eens bij pakken. Er zijn namelijk veel interessante onderzoeken gedaan die dit een stuk duidelijker maken. Bijvoorbeeld door Maslow (wie kent ‘m niet?). Maslow maakt in zijn behoeftepiramide een “orde van behoeftes” die elkaar als het ware opvolgen.