Spring snel naar:
Het belang van een gezonde werk-privébalans
Werknemers met een goede werk-privébalans, zijn súper waardevol voor je bedrijf. En daar speel jij een belangrijke rol in! Het zorgt namelijk voor gezonde werknemers, met minder stress, waardoor ze beter presteren. En ze halen meer voldoening uit het werk! Hoe fijn is dat? Ook geven werknemers aan dat een goede werk-privébalans indirect impact heeft op hun werkplezier (36%). Zo heb je twee vliegen in één klap.
Zo zie je dat beide locaties veel toegevoegde waarde hebben voor werknemers. Jaaa, genoeg reden om ze de keuze te geven en daarmee de werk-privébalans te verbeteren, toch?
De werk-privébalans verbeteren: 4 tips
Werk-privébalans heeft alles te maken met balans van de werkpleziercocktail. Dit gaat namelijk over de vrijheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te mogen werken en hoe je als werkgever die autonomie het beste aan werknemers geeft. Door die vrijheid te geven, verbeter je namelijk automatisch de werk-privé balans. Hoe? Doe dat met onderstaande tips!
Tip 1. Vraag naar de wensen van je medewerkers
Communicatie is de sleutel tot succes! Ga als werkgever met je collega’s in gesprek en vraag naar hun wensen. Yesss, maak de werk-privébalans bespreekbaar! Zo kom je erachter wat je werknemers prettig vinden en kun je samen op zoek gaan naar verbeterpunten. Sommige medewerkers uit ons onderzoek gaven aan dat ze juist behoefte hebben aan een thuiswerkdag. Doordat we nu meer flexwerken, zien werkgevers in dat daar makkelijker gehoor aan te geven is dan ze eerst dachten. Je medewerkers thuis laten werken én zorgen dat ze nog steeds met plezier naar hun ‘werk’ gaan, is een kwestie van vertrouwen en duidelijke afspraken maken.
Tip 2. Geef medewerkers letterlijk de ruimte
Autonomie is belangrijk! Door werknemers zelf de keus te laten nemen waar ze werken, voelen ze zich automatisch verantwoordelijker. En dat is precies wat je wilt! Werkomgeving is een belangrijke factor in de prestaties van werknemers. Dit is natuurlijk wel wat lastig als je in het magazijn of de bouw werkt, maar is makkelijk te doen in administratie, marketing of ICT-functies! Wees dus ook als werkgever flexibel.
Tip 3. Geef het goede voorbeeld
Niets zo belangrijk als zelf het goede voorbeeld geven. Als werkgever wil je werk en privé het liefst ook gescheiden houden, toch? Probeer zelf ook de werktijden aan te houden en mailtjes, appjes of belletjes naar je werknemers tijdens kantoortijden af te handelen. Bel je een collega buiten kantoortijden? Dan kan het overkomen alsof je werknemers ook dan beschikbaar moeten zijn, terwijl het dan privétijd is. Oeps, dat is niet de bedoeling dus!
💡 Hier kunnen wij nog wat van leren! Onze overburen blijken het heel erg goed te doen. De Denen hebben een perfecte balans gevonden tussen werk en leven. Een gemiddelde werkweek is 33 uur en overwerk levert helemaal geen extra waardering op. Sterker nog, dat wordt gezien als uitsloverij en slechte time management. Hetzelfde geldt voor doorwerken terwijl je ziek bent… Geef ons zulke regels, please!
Tip 4. Geef je medewerkers vrijheid
Geef je werknemers de ruimte om flexibel te werken en hun week flexibel in te delen als zij daar behoefte aan hebben! Thuiswerken is een kwestie van vertrouwen en duidelijke afspraken maken. Zorg dus voor autonomie op dat vlak, dat zorgt weer voor meer werkplezier!
De 5 voordelen van een goede werk-privébalans
Werknemers met een goede werk-privébalans hebben een heleboel voordelen voor je bedrijf. Zij voelen zich namelijk gezonder en hebben minder stress, waardoor ze beter presteren, meer voldoening uit het werk halen en met plezier naar werk gaan. Hoe fijn is dat?
5 voordelen van een goede werk-privébalans:
- Medewerkers zijn productiever;
- Medewerkers zijn creatiever;
- Medewerkers zijn innovatiever;
- Medewerkers zijn loyaler;
- Medewerkers zijn gezonder!
Een nieuwe werk-privébalans vraagt om een andere aanpak
Werken jouw medewerkers nu meer thuis of werken zij juist meer in de avond of nacht? De balans tussen werk en privé is verschoven, check daarom ook of die gezond blijft. Want wanneer thuis ook de werkomgeving is, verliest het huis gedeeltelijk de functie van rust en herstel. Sommige medewerkers concentreren zich minder goed en overcompenseren dit door ‘s avonds door te werken, terwijl anderen zo gefocust zijn dat ze vergeten even naar buiten te gaan of pauze te houden. En wanneer je medewerkers ‘s avonds werken, slapen zij dan wel voldoende?
Tegelijkertijd blijkt dat flexibele werktijden en meer thuiswerken ook voordelen met zich meebrengt. Werknemers en werkgevers zijn het erover eens: flexibel en mobiel werken is goed op weg om de norm te worden.
Flexwerken zorgt ervoor dat:
- 26% van de werknemers het als dé manier zien om de werk-privébalans te verbeteren.
- Dat werknemers vooral tevreden zijn over het feit dat ze ongestoord kunnen werken (35%)
- Ze meer flexibiliteit over werkuren ervaren (34%).
Praktijkvoorbeeld van een werkgever:
Het noodgedwongen thuiswerken leverde deze organisatie (een pensioenuitvoerder) veel nieuwe inzichten op. Het bedrijf was nooit dol op thuiswerken en wilde de “grip” op de medewerkers niet graag verliezen. Inmiddels zien zij dat de productiviteit nauwelijks lager is, dat het ziekteverzuim enorm is gedaald én dat de medewerkers enorm betrokken en enthousiast blijven. Het bewijs!
Scheiden jouw medewerkers werk en privé op een juiste manier?
Het is dus belangrijk om te luisteren naar waar jouw medewerkers behoefte aan hebben. En houd een vinger aan de pols wanneer je ze minder ziet: je wilt geen grip verliezen en medewerkers kwijtraken aan een burn-out. Want dat is het gevaar als de balans verstoort raakt. Zorg dat thuiswerkers een grens trekken tussen de plek waar gewerkt wordt en de plek waar zij zich ontspannen. De slaapkamer is voor een goede nachtrust, niet om nog even een paar e-mails te beantwoorden.
Balans in je team: diversiteit
Naast dat het belangrijk is om je werknemers tijd- en plaatsonafhankelijk te laten werken voor meer werkplezier, is het ook goed om na te denken over de balans in je team. Qua persoonlijkheden en diversiteit dus. 14% vindt namelijk dat diversiteit onder collega’s helpt met een relatie opbouwen. En dat is interessant!
Hoe verschillend zijn werknemers? In hun vaardigheden, interesses en kennis. Maar ook in achtergrond en leeftijd. De meest diverse teams zijn namelijk vaak het meest productief en creatief. Iets om over na te denken dus!
Aan de slag met Quiet Quitting
Quiet quitting, je hebt er misschien wel van gehoord. Het is een trend waarbij werknemers zich strikt aan hun rol houden. Niets meer, niets minder. Nou, dat is natuurlijk niet de bedoeling! Want: waarom kiezen werknemers, vooral uit Gen Z voor quiet quitting? En hoe zorg je dat jouw werknemers vol passie en inzet aan de slag gaan? Gelukkig hebben wij 5 handige tips om quiet quittingte voorkomen.
Lees ook: 5 tips tegen quiet quitting