Wat is quiet quitting?
Quiet quitting is een trend waarbij werknemers geen extra moeite meer doen voor hun werk. Ze doen precies wat hoort bij hun functie. Niets meer, niets minder! In verschillende media wordt quiet quitting de nieuwste trend onder werknemers genoemd. En deze trend is vooral populair bij Gen Z.
Quiet quitting is dus een stille revolutie bij de jongste generatie op de werkvloer. Hoe dan?! Nou, Gen Z vindt een gezonde werk-privébalans en vrije tijd superbelangrijk. Ze zijn assertief en zeggen makkelijk 'nee'. Hun levensmotto: 'je werkt om te leven, niet om te werken'. Lukt dat niet? Door bijvoorbeeld te veel overwerken? Dan wordt quitting hééél aantrekkelijk!
👉 Elke generatie vraagt om een eigen benadering. Goed generatiemanagement helpt hierbij! Ontdek hieronder welke managementstijl past bij elke generatie.
Word een generatiemanager
Dit kun je doen om quiet quitting te voorkomen: 5 tips
Quiet quitting komt meestal niet uit de lucht vallen. Wil jij quiet quitters voorkomen in je bedrijf? Check dan deze tips!
Tip 1. Spreek je waardering uit
Wist je dat een leidinggevende vaak véél te weinig complimenten geeft? Die zijn meer dan nodig om je medewerkers gemotiveerd te houden! Geef dus een op z’n tijd een welgemeend compliment over het werk van je werknemer. Of denk aan een beloning voor al het harde werk. Voorbeelden nodig? Komt ‘ie:
-
“Lekker bezig Joep!”
-
“Superfijn dat je wat langer kan blijven Sharifa.”
-
“Om jullie te bedanken voor jullie inzet, trakteer ik vanavond op pizza.”
Zie je hoe makkelijk het is? Nu ben jij aan de beurt! Met deze complimenten geef je complimenten als een baas.
Tip 2. Wees een betrokken leider
Een betrokken leider motiveert en inspireert medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. Het is dus ook belangrijk dat je zelf lekker in de wedstrijd zit! Enthousiasme werkt super aanstekelijk. Stralen, grapjes maken, gezelligheid en betrokkenheid tonen. Dat werkt! Check hier welke leiderschapsstijl jou past als een jas.
Tip 3. Ga voor balans
Werknemers die af en toe overwerken? Prima natuurlijk! Maar elke dag? Liever niet! Het gaat om balans. Vraag jij je medewerkers bijna elke dag om over te werken? Hmmm… misschien wordt het dan eens tijd om een vacature te plaatsen.
Tip 4. Peil je medewerkers
Zitten jouw medewerkers goed in hun vel? Met een anonieme enquête kun je ontdekken wat er speelt bij je werknemers. Wat voor vragen zou je kunnen stellen?
- Hoe gemotiveerd voel jij je in je werk?
- Hoe uitdagend vind jij je werk?
- Wat heb jij nodig om meer werkplezier te ervaren?
Als je weet wat er speelt kun je meedenken in oplossingen. Een veilige werkomgeving is key, waarin feedback geven en ontvangen normaal zijn.
En vraag ook niet altijd dezelfde werknemers om langer te blijven. Collega A vindt het ook weleens lekker om op tijd op de bank te ploffen. Zelfs als ze dat niet altijd hardop zeggen.
Tip 5. Accepteer een ‘nee’
Af en toe een ‘nee’ is óók een antwoord. Probeer niet direct conclusies te trekken als je topper niet wil overwerken of een teamuitje skipt. Komt het vaker voor? Dan kun je hierover in gesprek gaan met je medewerker.