Wat is gastvrijheid?
Gastvrijheid is de kunst van mensen welkom laten voelen en een positieve ervaring bieden. Een belangrijk begrip binnen verschillende sectoren, zoals horeca, events en toerisme, maar ook op plekken zoals kantoren en overheidsinstellingen. Bij gastvrijheid draait het allemaal om de beleving van de gast. Voelt die zich welkom? Voldoet de verwachting aan de daadwerkelijke beleving? Of in een ideale situatie; wordt de verwachting overtroffen? Het is dus meer dan een vriendelijk “goedemorgen” of een kopje koffie bij binnenkomst.
Waarom is gastvrijheid zo belangrijk voor jouw bedrijf of organisatie?
Met gastvrijheid kun je als bedrijf écht een verschil maken. Tegenwoordig bieden veel bedrijven dezelfde dienstverlening of hetzelfde product aan. Om ervoor te zorgen dat klanten voor jou kiezen, is het verzorgen van een excellente klantbeleving ontzettend belangrijk. Wanneer je de verwachtingen van je gasten overtreft, creëer je ambassadeurs voor je product of dienst. En ambassadeurs creëren op hun beurt weer nieuwe business. Geen reclame is krachtiger dan mond-tot-mond reclame. En dat is precies wat je met een excellente gastvrijheid kunt creëren. Daarnaast laat je door het verzorgen van een positieve ervaring, huidige klanten terugkomen. Gastvrijheid zorgt voor:
-
Sterke klantrelaties: een positieve bezoekerservaring zorgt voor vertrouwen en loyaliteit.
-
Tevreden medewerkers: gastvrijheid werkt door in je hele team, waardoor medewerkers langer blijven en beter presteren.
-
Visitekaartje van jouw organisatie: je hebt maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken.
De drie pijlers: klantvriendelijkheid, ontvangst en gastheerschap
Gastvrijheid begint bij de juiste mensen en een sterk servicegericht proces. Wat maakt een gastheer of gastvrouw succesvol in zijn of haar werk? Dit heeft onder andere te maken met visie, motivatie, passie, oprechtheid, bewustzijn, gedrag en communicatie. En dit vertaalt zich in de volgende drie pijlers:
- Klantvriendelijkheid
De manier waarop je medewerkers omgaan met klanten en bezoekers bepaalt hoe jouw bedrijf wordt ervaren. Oprechte aandacht en een stapje extra doen zijn hierbij key. Lees hier hoe je klantvriendelijkheid naar een hoger niveau tilt.
- Een goed ontvangst
De eerste indruk maak je maar één keer. Een soepel ontvangst met een professionele receptionist(e) en een gastvrije omgeving zorgt ervoor dat bezoekers zich direct welkom voelen. Ontdek hoe je een perfect ontvangst regelt.
- Excellent gastheerschap
Hoe maak je van een bezoek een beleving Gastheerschap gaat verder dan service. Veel verder. Het draait om sfeer, betrokkenheid en een gevoel van exclusieve aandacht. Wanneer je als bedrijf wilt uitblinken in gastvrijheid is het belangrijk om te investeren in excellent gastheerschap.