De warme wereld van gastvrijheid: zo maak je jouw bedrijf gastvrijer!

Gastvrije organisaties zijn bewezen succesvoller. Je onthoudt een ontvangst alleen als het of heel goed of heel slecht is. Verrassen heeft alles te maken met het overtreffen van verwachtingen. En zo maak je jouw klanten ambassadeurs van jouw organisatie. Maar verwachtingen overtreffen doe je niet zomaar. Daar heb je net die hospitality medewerkers voor nodig die het écht begrijpen. En wij gaan je daarbij helpen. We nemen je helemaal mee in de warme wereld van gastvrijheid.

Kom alles te weten over gastvrijheid:

Benieuwd hoe gastvrijheid binnen jouw bedrijf verbeterd kan worden?

De juiste mensen maken het verschil. Wij helpen je niet alleen bij het vinden van de beste gastvrije medewerkers, maar zorgen er ook voor dat ze blijven groeien met de juiste training en opleiding. Of je nu op zoek bent naar een receptionist, servicedesk medewerker of een gastheer/gastvrouw. Wij helpen je!

Wat is gastvrijheid?

Gastvrijheid is de kunst van mensen welkom laten voelen en een positieve ervaring bieden. Een belangrijk begrip binnen verschillende sectoren, zoals horeca, events en toerisme, maar ook op plekken zoals kantoren en overheidsinstellingen. Bij gastvrijheid draait het allemaal om de beleving van de gast. Voelt die zich welkom? Voldoet de verwachting aan de daadwerkelijke beleving? Of in een ideale situatie; wordt de verwachting overtroffen? Het is dus meer dan een vriendelijk “goedemorgen” of een kopje koffie bij binnenkomst. 

Waarom is gastvrijheid zo belangrijk voor jouw bedrijf of organisatie?

Met gastvrijheid kun je als bedrijf écht een verschil maken. Tegenwoordig bieden veel bedrijven dezelfde dienstverlening of hetzelfde product aan. Om ervoor te zorgen dat klanten voor jou kiezen, is het verzorgen van een excellente klantbeleving ontzettend belangrijk. Wanneer je de verwachtingen van je gasten overtreft, creëer je ambassadeurs voor je product of dienst. En ambassadeurs creëren op hun beurt weer nieuwe business. Geen reclame is krachtiger dan mond-tot-mond reclame. En dat is precies wat je met een excellente gastvrijheid kunt creëren. Daarnaast laat je door het verzorgen van een positieve ervaring, huidige klanten terugkomen. Gastvrijheid zorgt voor:

  • Sterke klantrelaties: een positieve bezoekerservaring zorgt voor vertrouwen en loyaliteit.

  • Tevreden medewerkers: gastvrijheid werkt door in je hele team, waardoor medewerkers langer blijven en beter presteren. 

  • Visitekaartje van jouw organisatie: je hebt maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken.

De drie pijlers: klantvriendelijkheid, ontvangst en gastheerschap

Gastvrijheid begint bij de juiste mensen en een sterk servicegericht proces. Wat maakt een gastheer of gastvrouw succesvol in zijn of haar werk? Dit heeft onder andere te maken met visie, motivatie, passie, oprechtheid, bewustzijn, gedrag en communicatie. En dit vertaalt zich in de volgende drie pijlers:

  • Klantvriendelijkheid
    De manier waarop je medewerkers omgaan met klanten en bezoekers bepaalt hoe jouw bedrijf wordt ervaren. Oprechte aandacht en een stapje extra doen zijn hierbij key. Lees hier hoe je klantvriendelijkheid naar een hoger niveau tilt.
  • Een goed ontvangst
    De eerste indruk maak je maar één keer. Een soepel ontvangst met een professionele receptionist(e) en een gastvrije omgeving zorgt ervoor dat bezoekers zich direct welkom voelen. Ontdek hoe je een perfect ontvangst regelt.
  • Excellent gastheerschap
    Hoe maak je van een bezoek een beleving Gastheerschap gaat verder dan service. Veel verder. Het draait om sfeer, betrokkenheid en een gevoel van exclusieve aandacht. Wanneer je als bedrijf wilt uitblinken in gastvrijheid is het belangrijk om te investeren in excellent gastheerschap.

Snel hospitality medewerkers nodig?

Je vacature plaatsen is supersimpel én gratis! Meld vandaag nog je vacature aan en wij gaan meteen voor je aan de slag.

Functies die gastvrijheid naar een hoger niveau tillen

Gastvrijheid vraagt om professionals die servicegericht denken en handelen. Denk bijvoorbeeld aan een receptionist of een gastheer of gastvrouw. In theorie kan iedere werknemer die contact heeft met gasten bijdragen aan de gastvrijheid van het bedrijf.

Facilitair en ontvangst:

  • Receptionist(e)
  • Gastheer / gastvrouw
  • Servicedesk medewerker
  • Facilitair medewerker
  • Facilitair manager / coördinator

Horeca en catering:

  • Horecamedewerker
  • Barmedewerker
  • Cateringmedewerker
  • (Chef)kok
  • Horeca manager
  • Afwasser 

Tempo-Team: jouw specialist in hospitality en gastvrijheid 

Wij zijn gespecialiseerd in de horeca, catering & hospitality branche. Voorheen met eigen merken JMW en SPARQ. We regelen méér dan alleen medewerkers. Onze full-service aanpak zorgt voor gemak en zekerheid. 

Veelgestelde vragen

  • Waarom is gastvrijheid zo belangrijk?

    Omdat een gastvrije ervaring zorgt voor tevreden klanten, loyale medewerkers en een sterke reputatie. Een goede ontvangst bepaalt hoe mensen je bedrijf herinneren.

  • Hoe helpt Tempo-Team bij het verbeteren van gastvrijheid?

    Wij regelen niet alleen de juiste mensen, maar bieden ook training, coaching en advies om gastvrijheid structureel te verbeteren.

  • Kan ik via Tempo-Team tijdelijk hospitality personeel inhuren?

    Zeker! Of je nu een receptionist(e), host(ess) of facilitair manager zoekt voor een kortere periode of voor vast, wij hebben altijd een geschikte kandidaat.

  • In welke sectoren speelt gastvrijheid een rol?

    Waar niet? Gastvrijheid is overal belangrijk. In kantoren, hotels, retail, maar ook op scholen en tijdens evenementen. Overal waar mensen samenkomen, maakt gastvrijheid het verschil.