Zo verhoog je de klantvriendelijkheid binnen jouw bedrijf!

Klantvriendelijkheid. Het klinkt zo simpel, maar het is dé factor die bedrijven en organisaties onderscheidt. Klanten die zich gezien en gehoord voelen, blijven langer, besteden meer en vertellen het door. Wil je als bedrijf klantgerichtheid naar het hoogste niveau tillen? Dan is dit hét moment om te investeren in een klantvriendelijke cultuur met de juiste medewerkers. Hoe? Dat lees je hier.

Kom alles te weten over klantvriendelijkheid:

Wat is klantvriendelijkheid?

Een warm welkom, een oprechte glimlach, of gewoon even vragen hoe iemands dag is: hoppa, je maakt zo iemands dag. Maar vergis je niet, klantvriendelijkheid is veel meer dan een beleefde groet. Het is een mindset. Het zit in je hele organisatie, maar zeker de rol van een receptioniste, gastheer/gastvrouw of servicedesk medewerker kan echt het verschil maken. Klanten kiezen niet alleen voor je product of dienst, ze kiezen voor de ervaring die jij biedt. En die ervaring? Die begint bij een klantgerichte aanpak.

Klantvriendelijkheid heeft dus alles te maken met tevredenheid bij de andere partij. En die andere partij hoeven echt niet altijd klanten te zijn. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers binnen je eigen team, collega’s van een ander team, bezoekers of leveranciers.

Dit betekent klantvriendelijkheid:

Wat is het verschil tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid?

Dat is toch hetzelfde? Nou, nee. Ondanks dat deze begrippen vaak door elkaar worden gebruikt, betekent het niet hetzelfde. Tijd om het verschil voor eens en voor altijd duidelijk te maken 💪 

  • Klantvriendelijkheid is hoe je met klanten omgaat. Denk aan communicatie, service en persoonlijke aandacht.
  • Klantgerichtheid gaat nog een stap verder. Dit betekent dat je als bedrijf strategisch inspeelt op de wensen en behoeften van klanten. Van maatwerk in je dienstverlening tot proactieve opvolging.

En kan je deze twee combineren? Heel graag zelfs! Slimme bedrijven doen dit al en dat is precies waar zij het verschil maken.

Snel hospitality medewerkers nodig?

Je vacature plaatsen is supersimpel én gratis! Meld vandaag nog je vacature aan en wij gaan meteen voor je aan de slag.

6 tips om de klantvriendelijkheid binnen je bedrijf te verhogen

1. Zorg dat je team altijd bereikbaar is

Klantvriendelijkheid begint met beschikbaarheid. Of het nu fysiek, telefonisch of online is: zorg dat klanten en bezoekers snel en gemakkelijk geholpen worden. Een lege ontvangstbalie of een trage reactie op een e-mail? Dat doet echt afbreuk aan de klantbeleving. Zonde, toch?! Maak bereikbaarheid een prioriteit, zodat klanten zich altijd welkom voelen.

2. Maak je beloftes waar 

Transparantie is key! Beloftes scheppen verwachtingen en als die niet waargemaakt worden, leidt dat tot teleurstelling. Beloof je dat bezoekers altijd een parkeerplek hebben? Zorg dan dat dit klopt. Wees realistisch in wat je belooft en communiceer helder als iets niet haalbaar is. Zo voorkom je frustratie en bouw je aan vertrouwen.

3. Geef klanten of gasten óók de ruimte

Ja, je wilt graag contact met je klant, maar let op: te veel is ook niet goed. Niemand zit te wachten op opdringerige mailtjes of telefoontjes. Luister naar wat je klant écht nodig heeft en pas je communicatie daarop aan. Zo houd je het prettig voor iedereen!

4. Wees flexibel

Regels zijn handig, maar klantvriendelijkheid wint altijd. Zit een klant met een probleem dat nét buiten de standaardregels valt? Denk in oplossingen in plaats van ‘zo doen we dat hier niet’. Een beetje meedenken en flexibiliteit kunnen het verschil maken tussen een oké en een geweldige klantbeleving.

5. Zorg voor betrokkenheid bij je medewerkers

Klantvriendelijkheid begint bij je eigen team. Zorg dat medewerkers zich bewust zijn van hun invloed op de klantbeleving. Kleine gebaren, zoals een vriendelijke begroeting of een oprechte interesse in de klant, maken een groot verschil. Geef je team de juiste tools en training om klantgericht te werken.

6. Neem altijd je verantwoordelijkheid

Fouten maken is menselijk, maar hoe je ermee omgaat, bepaalt de klantbeleving. Gaat er iets mis? Neem je verantwoordelijkheid, communiceer eerlijk en zorg voor een nette oplossing. Dat schept vertrouwen en laat zien dat je klanten belangrijk voor je zijn.

Gastvrijheid die indruk maakt? Regelen we!

De juiste mensen maken het verschil. Wij helpen je niet alleen bij het vinden van de beste gastvrije medewerkers, maar zorgen er ook voor dat ze blijven groeien met de juiste training en opleiding. Of je nu op zoek bent naar een receptionist, gastheer/gastvrouw of facilitair medewerker, wij helpen je!

Veelgestelde vragen over klantvriendelijkheid

  • Waarom is klantvriendelijkheid belangrijk voor mijn organisatie?

    Gastvrij en klantvriendelijk personeel vormt het visitekaartje van je bedrijf. Of het nu gaat om een receptionist, gastheer/gastvrouw of facilitair medewerker, zij zorgen voor een positieve eerste indruk en een prettige ervaring voor klanten en bezoekers. Dit draagt bij aan klanttevredenheid, merkbeleving en uiteindelijk ook aan zakelijke successen.

  • Welke functies dragen het meest bij aan klantvriendelijkheid?

    Binnen een organisatie zijn er enkele sleutelrollen die direct invloed hebben op klantvriendelijkheid, zoals receptionisten, gastvrouwen/gastheren, servicedesk medewerkers en hospitality managers. Zij zijn het eerste aanspreekpunt en spelen een cruciale rol in het verwelkomen, begeleiden en helpen van klanten en bezoekers.

  • Kan ik via Tempo-Team tijdelijk hospitality personeel inhuren?

    Zeker! Of je nu een receptionist(e), host(ess) of hospitality manager zoekt voor een kortere periode of voor vast, wij hebben altijd een geschikte kandidaat.

  • Hoe kan ik klantvriendelijkheid als werkgever verder verbeteren?

    Naast het aannemen van gastvrij personeel, kun je klantvriendelijkheid verbeteren door training en bewustwording binnen je team. Zorg voor een open en servicegerichte bedrijfscultuur, geef medewerkers de ruimte om flexibel en oplossingsgericht te werken, en meet regelmatig de klanttevredenheid om continu te blijven verbeteren.