Spring snel naar:
Wat is goed leiderschap?
Een goede leider is niet altijd baas boven baas, maar iemand die - zeker nu ook - zijn kwetsbaarheid laat zien. Een goede leider is empatisch, doortastend, hakt knopen door en spreekt zijn waardering uit. Eigenlijk kun je goed leiderschap in één woord vangen: aandacht.
Is aandacht echt zo belangrijk?
Uit onderzoek van Elton Mayo uit de jaren 30 bleek al dat aandacht een positief effect heeft op de prestaties van medewerkers. Hij vergeleek twee productieafdelingen van een fabriek met elkaar. Op één afdeling veranderde hij de arbeidsomstandigheden, zoals de verlichting, en bij de ander bleef de situatie ongewijzigd. Wat bleek? Op beide afdelingen ging de productiviteit omhoog. Niet door de veranderende arbeidsomstandigheden, maar door de aandacht die de onderzoekers en leidinggevenden gaven. Aandacht stimuleert je medewerkers waardoor een sterk groepsgevoel ontstaat en de motivatie om samen een goede prestatie neer te zetten. Wow, interessant!
Bezit jij de vier kenmerken van een goede leider?
Leiderschap zit verweven door alle drie onze gelukmakers uit de Werkpleziercocktail. Zie jij als leider wat voor werk werknemers graag willen doen én nodig hebben om hun werkplezier te blijven behouden? Ja? Lekker bezig! Dat is namelijk super belangrijk, naast de waardering en positiviteit die je geeft als leidinggevende.
1. Zet in op positief en persoonlijk leiderschap
Positief persoonlijk leiderschap is belangrijker dan ooit, stellen de resultaten uit ons onderzoek*. Opbouwende feedback weegt namelijk erg hard mee in hoeveel werkplezier een werknemer ervaart en die feedback is vaak persoonlijk! Ook vinden werknemers het belangrijk dat zij ook door jou gehoord worden, dus dat je luistert naar hun feedback en daar iets mee doet.
Deze tijd vraagt om een ander soort leiderschap en dat geldt ook voor werkplezier. Medewerkers verwachten meer zeggenschap. Daarom verschuift leiderschap meer naar een faciliterende rol en naar persoonlijk leiderschap. Waarbij loslaten en vertrouwen de belangrijkste pijlers zijn, ofwel autonomie.
2. Ga voor autonome teams!
Uit ons onderzoek* blijkt dat autonomie belangrijk is voor het werkplezier. De vrijheid om zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid dragen voor eigen gedrag en betrokken worden bij belangrijke besluiten zijn erg belangrijke punten voor medewerkers.
Bekijk of het zinvol is om te experimenteren met zelfsturende teams. Als leidinggevende krijg je dan eerder een ondersteunende rol en ga je voor een gedeelde verantwoordelijkheid. Je moet dus los kunnen laten in dit geval. 😉
3. Toon waardering
Medewerkers vinden het superfijn om af en toe een schouderklopje of complimentje te krijgen. Toon waardering en de productiviteit en motivatie schieten omhoog! Volgens ons onderzoek* zeggen werkgevers meerdere keren per maand een schouderklopje te geven (39%). Daarentegen zegt 27% van de werknemers dat ze meerdere keren per maand een schouderklopje krijgen. Dit kan dus nóg beter! Zet in op positieve waardering en schouderklopjes binnen je leiderschapsstijl.
4. Zoek verbinding
Blijf verbonden met je collega’s en zorg dat je benaderbaar bent. Wanneer iemand extra behoefte heeft aan contact, laat er dan geen drempel zijn om dit aan te geven. Medewerkers vinden het namelijk belangrijk voor hun eigen werkplezier dat de leidinggevende vriendelijk en bereikbaar is. Hoe je dit doet? Door zelf het goede voorbeeld te geven en je kwetsbaar op te stellen. Een leidinggevende is ook maar een mens! 😉