Ga snel naar:
Wat is referral recruitment?
Referral recruitment is het werven van sollicitanten via het netwerk van je eigen medewerkers. Je kunt het zien als een extra kanaal dat je inzet om potentiële medewerkers te sourcen. Referral recruitment wordt ook via-via werving genoemd.
Wat levert het inzetten van referral recruitment op?
Recruitment via het netwerk van je collega’s, klinkt mooi maar wat levert dat je eigenlijk op? Nou veel! Lees hier welke vier voordelen referral recruitment heeft.
Voordeel 1. Voorgeselecteerde goede kandidaten
Als medewerker wil je natuurlijk graag iemand aanbevelen die achteraf geschikt blijkt te zijn. Daarom doen zij vast de voorselectie voor jou. Want wie kan nou beter beoordelen of iemand bij je bedrijf past dan de mensen die er werken? Handig en ook nog eens een stuk sneller!
Voordeel 2. Diverse (latente) kandidaten
Via het netwerk van je medewerkers bereik je mensen die je anders niet bereikt. Ook kun je via je collega’s mensen aanspreken die latent werkzoekend zijn. Dat zijn mensen die nog wél ergens anders een baan hebben, maar stiekem al nadenken over hun volgende baan.
Dat ene berichtje van je medewerker kan voor hen net de doorslag geven om toch te solliciteren. Dat levert je een diverse pool aan kandidaten op en een grote kans dat die ene topper er tussen zit!
Voordeel 3. Groter bereik en meer interactie
Wist je dat als je medewerker een bericht deelt op social media dit bericht gemiddeld 61% meer organisch bereik heeft dan wanneer je het bericht als bedrijf zelf deelt? Daarnaast heeft de post van je medewerker gemiddeld acht keer (!) meer interactie dan de post van je organisatie.
Jaja, die socialmediakanalen van jouw medewerkers zijn potentiële goudmijntjes! 🤩 Vandaar dat referral recruitment en social media recruitment ook hand in hand gaan. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je dit goed en netjes voor elkaar krijgt in samenwerking met je collega’s.
👉 Bonustip! Zorg ervoor dat je werknemers dit uit zichzelf doen. En dat referral recruitment goed bij je bedrijf én medewerkers past. Dwing het dus nooit af bij je personeel, maar zorg dat er leuke content voorhanden is om te delen!
Voordeel 4. Besparen op advertentiekosten
Als je referral recruitment inzet om je sollicitanten te zoeken, kun je ervoor kiezen om minder geld uit te geven aan het adverteren van je vacature. Zo kun je geld besparen op advertentiekosten.
Hoe stimuleer je referral recruitment in jouw bedrijf?
Na het lezen van deze voordelen heb je vast direct zin om aan de slag te gaan met referral recruitment. Snappen we! Nu rest alleen de vraag nog: hoe maak jij je medewerkers ook net zo enthousiast? We geven je twee manieren:
-
Geef een beloning aan degene die een geschikte kandidaat aandraagt
👉 Maak hier vooraf goede afspraken over. Krijgt iemand bijvoorbeeld de beloning als iemand is aangenomen? Of nadat de proefperiode succesvol is afgerond?
-
Betrek je medewerkers bij je arbeidsmarktcommunicatie en maak ze fan van je organisatie
👉 Je deelt natuurlijk liever iets met anderen als je hier zelf een rol bij hebt gespeeld. Betrek medewerkers daarom bij je arbeidsmarktcommunicatie en maak ze trots op je bedrijf.
⭐️ INSPIRATIETIP! ⭐️ Schrijf blogs of maak video’s over een dag in het leven van je medewerkers. Dat geeft niet alleen een goed beeld van de functies binnen jullie bedrijf, maar is ook een leuke manier voor je werknemers om gerelateerde vacature te delen met hun netwerk. En het draagt supergoed bij aan je employer branding.
5 tips om van je medewerkers je mede-wervers te maken
Referral recruitment is het meest succesvol als je medewerkers ook enthousiast zijn. We geven je vijf tips om je te helpen om van jouw referral strategie een groot succes te maken!
Tip 1. Schreeuw het van de daken!
Laat iedereen in het bedrijf weten dat ze uit hun eigen netwerk kandidaten mogen aandragen voor de openstaande vacature. Stuur een mail, organiseer een bijeenkomst, plaats een berichtje op jullie intranet of hang een poster op de wc’s. Leg hierin uit waarom je hun hulp nodig hebt, wat de spelregels zijn en vertel waar de vacatures te vinden zijn.
💡 Zorg dat je vacatures online plaatst op een plek waar ze goed vindbaar zijn. Bijvoorbeeld op een ‘werken bij’ of ‘vacaturepagina. Zo maak je het eenvoudiger voor je medewerkers om te refereren naar de vacatures.
Tip 2. Update update update
Referral recruitment tot een succes maken? De truc is om je medewerkers enthousiast en betrokken te houden. Dat doe je door te blijven communiceren over nieuwe ontwikkelingen en je medewerkers op de hoogte te houden van nieuwe openstaande vacatures. Stuur dus regelmatig updates. Zo geef je iedereen het gevoel dat hun inspanningen niet voor niets waren.
Tip 3. Bepaal de spelregels
Wat verwacht je van je collega’s? Op welke manier kunnen ze je helpen met recruiten? En wat hebben ze er zelf aan? Leg alle afspraken vooraf vast. Zo houd je iedereen op één lijn en voorkom je twijfel en teleurstelling achteraf.
💡 Spreek met elkaar af dat iedereen die via via binnenkomt altijd op sollicitatiegesprek mag komen. Zo laat je direct zien dat je serieus bent over de inzet van je medewerkers.
Tip 4. Schrijf een kant-en-klare vacaturebericht
Schrijf een leuke wervende vacaturetekst, zodat je medewerkers makkelijk vacatures delen via hun social media. Zo maak je het eenvoudiger voor die ene medewerker die minder creatief met woorden is om ook een post te delen.
Tip 5. Vergeet niet te bedanken
Bedank je collega’s altijd voor hun moeite. Wel zo aardig! 😉 Geef een persoonlijk bedankje, een flesje wijn, een bosje bloemen of een geldbeloning. Ook hierbij geldt: communiceer er vooraf duidelijk over in de spelregels.
Laat je recruitment liever over aan de pro’s over?
Snappen we! Recruitment is een vak apart. Gelukkig kun je altijd terugvallen op de kennis en ervaring van de recruiters en sourcers van Tempo-Team. Stuur ons een berichtje of deel je vacature met ons. Dan gaan wij voor jou aan de slag! 💪
Schakel Tempo-Team in!