Wat is sourcing precies?
Sourcing is een strategische zoekwijze om de beste match voor jouw vacature te vinden. Het is eigenlijk next level searchen! In het sourcingproces zoek je naar latente werkzoekenden die - naast de overduidelijke harde eisen - ook niet voor de hand liggende raakvlakken hebben met de bedrijfscultuur en de organisatie. Waar ben je nou écht naar op zoek? Met sourcing ga je online speuren naar die onontdekte pareltjes!
Wat is het verschil tussen een sourcer en recruiter?
Ten eerste: een sourcer is geen recruiter. Het is een apart beroep! Uitzendbureaus hebben meestal recruiters én sourcers in dienst. Jaaa Tempo-Team ook! Echt sourcen is namelijk iets wat je niet zomaar erbij doet, want het vraagt om veel kennis. Het is meer dan mensen benaderen, het is mensen engagen!
Waar het bij recruiters gaat om kandidaten met een passend profiel benaderen via databases, jobboards en LinkedIn, kijkt de sourcer óók actief naar kandidaten waar een recruiter niet 1-2-3 aan denkt. Die kandidaten hebben bijvoorbeeld net een andere achtergrond dan de recruiter voor ogen had, maar zijn alsnog een goede match. Hoppa!
👉🏼 Sourcing is extra belangrijk als je op zoek bent naar een ingewikkeld profiel of als de arbeidsmarkt niet in jouw voordeel is.
Strategische sourcing: een 6-stappenplan
Strategische sourcing bestaat uit meerdere belangrijke stappen. Zoals hierboven gezegd, is het meer dan alleen mensen benaderen. Het is kandidaten analyseren, scannen, plannen, beoordelen én recruiten. We hebben een knallende 6-stapsgewijze sourcingstrategie voor je uitgedacht. Hoppa! Lees je mee?
Stap 1. Weet wie je zoekt (en waarom!)
De eerste stap van strategisch sourcen is meteen het allerbelangrijkst. Naar wie ben jij op zoek? Als je niet weet wie je zoekt, dan weet je ook niet waar je moet zoeken. Tijd voor de scan dus! Bepaal wat voor jou de beste match zou zijn, analyseer de vacature, bekijk de arbeidsmarkt, vergelijk concurrenten en maak de balans op. Bepaal het verschil tussen need to have en nice to have binnen jouw bedrijf. Of het profiel waar de klant om vraagt! Van het ideaalplaatje maak jij eerst een realistisch plaatje.
Zoals eerder gezegd, kijk je bij sourcing verder dan de harde eisen in de vacature. Kijk voorbij het functieprofiel! De ‘zachte’ functie-eisen dus, die in eerste instantie niet uitgesproken zijn. Dat is key bij sourcing! Zo vind je goede kandidaten waar je in eerste instantie niet aan dacht. Hoe je daarachter komt? Beantwoord vragen als:
- Wat zijn persoonlijke eigenschappen die veel van onze medewerkers hebben?
- Waarover praten collega’s met elkaar, zowel zakelijk als privé?
- Wat is écht belangrijk binnen onze organisatiecultuur?
- Wat moet de toegevoegde waarde van de kandidaat voor ons bedrijf zijn?
- En wat is de toegevoegde waarde van ons voor de kandidaat?
Ga ook in gesprek met je medewerkers: wat zoeken zij in een collega? En wat missen ze nog binnen hun team? Tijdens het proces van sourcing beantwoord je deze vragen en gebruik je die informatie om te starten met searchen. Zo vind je kandidaten die écht bij jouw bedrijf of organisatie passen!
Stap 2. Kies het juiste sourcing platform
Nu je precies weet waar je naar op zoek bent, bepaal je waar je die kandidaten gaat zoeken. Het juiste platform is namelijk per sector en doelgroep verschillend. Waar loopt jouw droomkandidaat rond? Hoe digitaal is de doelgroep? Zitten ze bijvoorbeeld veel op social media? En zo ja, welke kanalen? Niet iedereen is op LinkedIn te vinden, maar ook niet iedereen op Twitter. Verplaats je in de kandidaat waar jij naar op zoek bent en meng je in de doelgroep.
Voorbeelden van sourcing platforms zijn:
- Social media: LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter
- Vacaturesites: Monsterboard, Werk.nl en Jobbird
- Google!
Ook belangrijk: welke sourcing platforms heb jij tot je beschikking? Kun je bijvoorbeeld rondkijken in handige databases van vacaturesites of heb je een premium account voor LinkedIn? Dat biedt extra mogelijkheden! Heb je dat allebei niet, dan kun je ook gewoon via Google zoeken of de basisversie van LinkedIn gebruiken. Kijk wat voor jou mogelijk is. Dan is het tijd voor de volgende stap!
Stap 3. Start met searchen: van breed naar specifiek
Tijd om te searchen! We raden je aan om de search heel breed te starten. Voer om te beginnen de belangrijkste (harde) termen in op het platform naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan keywords voor de sector en het functietitel, zoals ‘medisch’ en ‘ingenieur’. Gebruik hiervoor de Boolean Search-methode, die we hieronder uitleggen.
Pluis dan de profielen uit die in je eerste search naar voren komen. Welke relevante tactische termen zie je vaker terugkomen? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar het ontwikkelprofiel van de mogelijke kandidaten. Welke opleidingen hebben ze gevolgd? Welke functies hebben ze gehad? Of welke certificaten hebben ze behaald? Gebruik vervolgens die informatie voor je volgende search. Kijk daarna weer grondig naar de profielen uit die zoekresultaten. Ga zo door!
Waarom we dit aanraden? Veel zoekresultaten zijn fijn, maar jij wil natuurlijk alleen de beste kandidaten vinden. Op deze manier zoek je steeds verder op details, waardoor de resultaten verminderen, maar de profielen voor jou relevanter worden! Zo richt je je op de 20% van de profielen die er écht toe doen en ben je niet aan het zoeken naar een speld in de hooiberg. Het kost misschien meer moeite om ze te vinden, maar de kandidaten passen uiteindelijk beter bij jouw wensen!
Stap 4. Maak gebruik van Boolean search
Boolean search is onmisbaar voor je zoekproces. Het is een manier van searchen waarbij je zogenaamde search operators toevoegt aan je zoekopdracht in Google. Search operators zijn codewoorden, waarmee je het verschil aanduidt tussen keywords voor harde eisen (need to have) en zachte eisen (nice to have). Ook geef je zo bepaalde synoniemen of vertalingen aan. Bekende search operators zijn AND, OR, NOT en (). Eigenlijk laat je met Boolean search het zoekplatform weten waar je wel en niet naar op zoek bent. In de taal van je computer!
Een voorbeeld van een Boolean search string is:
- (medical OR medisch OR lab OR chemical OR bio) AND (engineer OR ingenieur)
De keywords in het eerste gedeelte van de search string zijn relevante termen voor de sector en de keywords in het tweede gedeelte voor de functietitel. Je wilt bijvoorbeeld niet zoeken op ‘medical’ én ‘medisch’, want dan krijg je niet de juiste zoekresultaten. Maar je bent wel op zoek naar een ingenieur in de medische sector.
🔎 Weten wanneer je welke search operator gebruikt? Check het schema hieronder en ga zelf aan de slag!
Zo gebruik je Boolean search: schema search operators