In dit employer branding stappenplan:
Wat is employer branding?
Een employer brand is het imago en de reputatie van jou als werkgever. Als werkgever zoek je kandidaten die bij jouw bedrijf passen. Zeker nu de arbeidsmarkt weer schaarser wordt, helpt een sterk én positief employer brand jouw organisatie zo aan een voorkeurspositie bij potentiële kandidaten, waardoor ze eerder op jouw vacature reageren.
💡 Bijkomend voordeel: je trekt gelijk mensen aan die écht bij jouw bedrijf passen en ervoor kiezen. Jouw online aanwezigheid en je werknemers stralen jouw employer branding namelijk altijd en overal uit. Yes!
Waarom is employer branding belangrijk?
Met goede employer branding zet je jouw werkgeversmerk sterk (digitaal) neer, zodat je als aantrekkelijke werkgever wordt gezien door talenten. Het is straks dé reden dat mensen bij jou willen werken en niet bij de concurrent.
Denk daarom goed na over de vraag:
👉 Wat heb jij je potentiële medewerkers te bieden?
Maak dit duidelijk in alles wat je doet en laat jouw bedrijfscultuur voor zich spreken! Zo weten werknemers precies waar ze terecht komen en wat ze kunnen verwachten. Oók wanneer ze niet bij je bedrijf passen. Scheelt je weer een sollicitant afwijzen 😉 en het maakt je recruitmentproces een héél stuk makkelijker!
Voordelen van een sterk employee brand:
- Een betere fit tussen de sollicitanten en jouw bedrijf(scultuur);
- Sollicitanten kiezen hierdoor bewust voor jouw bedrijf;
- Je onderscheid je tegenover je concurrentie en je blijft ze voor;
- Je personeel blijft langer bij je;
Dit komt doordat een krachtig werkgeversmerk opvalt. Kijk bijvoorbeeld maar naar bedrijven zoals Albert Heijn of KLM. Je krijgt er meteen een bepaald gevoel bij. Dat is het sterke werkgeversmerk! Door een sterk employer brand op te bouwen straalt alles wat met jouw bedrijf te maken heeft hetzelfde gevoel uit.
Employer branding zie je enorm goed terugkomen op werken-bij-websites! Kijk maar eens hoe wij dat zelf doen.
Checklist: hoe staat jouw employer brand ervoor?
Hoe kom je erachter hoe jouw employer brand er nu voor staat? Wij hebben speciaal voor jou de 10 pijlers van Tempo-Team op een rij gezet. Zo zie jij snel wat je kan verbeteren of dat je het al perfect doet. 😉 Hoppa!
- Is je bedrijf financieel gezond en straal je dat uit? Dit is een belangrijke factor in of potentiële kandidaten je bedrijf zien zitten. Een financieel sterk bedrijf, betekent gevoelsmatig meer werkzekerheid. Ze kijken hier vaak naar hoeveel mensen er werken, hoelang je bestaat en bij commerciële bedrijven of je grote klanten hebt.
- Is er een hoge baanzekerheid? Potentiële kandidaten zoeken naar een bedrijf waar ze langere tijd kunnen blijven werken. Zorg er dus voor dat de kandidaten genoeg potentie in de toekomst van je bedrijf zien. Of in hun eigen groei binnen jouw bedrijf.
- Zijn er doorgroei- en goede carrièremogelijkheden binnen je bedrijf? Potentiële kandidaten worden hier blij van! Door aan te geven op online kanalen dat het altijd mogelijk is om door te groeien en te blijven leren en ontwikkelen geef je aan dat er op lange termijn plek is binnen jouw bedrijf; en daar houden talenten van!
- Laat jouw bedrijf duidelijke idealen horen op (online) kanalen? Dit is een goede manier om je bedrijfscultuur extra te definiëren én om aan potentiële kandidaten te laten zien of ze bij je organisatie passen. Denk bijvoorbeeld aan een zero-waste beleid, sociaal ondernemerschap en actief (en positief ;)) reageren op reviews.
- Zorg jij voor inhoudelijk interessant werk? Denk bijvoorbeeld aan het showcasen van toffe projecten op je website of laat je medewerkers vertellen over hun werk op je socialmediakanalen. Zo praten jouw werknemers over hun werk! Mond-tot-mond reclame werkt (ook online) altijd goed. Hierdoor werken ze met plezier én spreken ze misschien wel nét iemand die daardoor héél graag bij jou aan de slag wilt!
- Is er een prettige werksfeer? Jij bent één van de leukste werkgevers op de markt en de sollicitant moet hier niet omheen kunnen. Maar dat weten ze pas als jij het vertelt! Tijd om het van de daken te schreeuwen dus!
- Zorg je voor een goede werk-privé balans? Als dit klopt, zie je dit zeker terug in de cijfers van je ziekteverzuim en het werkplezier! Houd de focus op je werknemers en wat zij nodig hebben, zorg voor flexibiliteit met vakanties en thuiswerken maar ook dat er een duidelijke lijn ligt tussen werktijd en privétijd (app je personeel dus niet om 10 uur ‘s avonds ;)).
- Zijn je klanten en ex-werknemers positief? Laat dit zien op al je kanalen! Als iemand bij je heeft gewerkt en een review heeft achtergelaten kan je dit tonen en uitlichten. Met reviews van klanten is het idem dito! Dit kan je bijvoorbeeld doen door je werknemers testimonials te laten schrijven over hoe het is om te werken in jouw bedrijf en met klanten interviews te houden over hun ervaring.
- Haal jij de nieuwste technologie in huis? Geef je werknemers toegang tot alle nieuwe tools die zij nodig hebben voor het mooiste eindproduct! Zo geef je je werknemers vrijheid en vertrouwen en worden de resultaten beter.
- Denk je na over arbeidsvoorwaarden en salaris? Blijf concurrenten voor en houd nieuwe trends op dit gebied in de gaten. Zo verleid en verbind je alle potentiële topkandidaten meteen aan jouw bedrijf!
In 10 stappen jouw employer branding op orde
Duwtje in de rug nodig? Geen probleem! Wij laten jou de eerste 10 stappen naar een top employer brand zetten. Daarna hoef je alleen de nieuwste trends bij te houden!
Stap 1. Hoe sterk is je werkgeversmerk nu?
Easy, lees de info hierboven voor die stap ;-) Check wat jouw gevoel hierbij is, maar.. check het ook bij je eigen werknemers! Je kunt ook een overzicht maken van jouw sterkste en zwakste punten (wees eerlijk!) Een SWOT analyse heet dat. In deze analyse kijk je naar: Sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van jouw organisatie. Het geeft je veel inzicht! Zo kan je de zwaktes verbeteren en de sterke punten uitlichten via je online kanalen.
Stap 2. Vraag feedback van je werknemers
Vraag alle werknemers (kan eventueel anoniem) wat ze vinden van het bedrijf. Dingen die zij sterk en belangrijk vinden, kunnen de basis zijn voor je employer brand (als dat tenminste is wat je uit wilt stralen). Vraag waarom ze graag bij je werken, of (en waarom) ze anderen zouden adviseren ook bij jou te gaan werken én of ze zich ‘thuis’ voelen op werk. En natuurlijk ook wat er beter kan! Doe je dit anoniem, dan zul je de meest eerlijke antwoorden krijgen.
Stap 3. Kijk om je heen!
Kijk naar je concurrenten en volg wat zij doen. Waarom zijn je concurrenten populairder (of juist niet) bij potentiële kandidaten dan bij jou? Wat doen ze anders? Kom erachter en creeër zelf datgene wat jou anders maakt. Vertrouw op je kwaliteiten! Bekijk ook hoe jouw bedrijf naar boven komt als je daarop Googled. Kom je goede of minder goede reviews tegen? Is er in de media recentelijk nog aandacht aan jouw bedrijf besteed en wat voor beeld geeft dat van jouw organisatie?
Stap 4. Inspiratie is alles
Online staat een schat aan informatie die je kunt gebruiken voor jouw employer brand. Je hoeft het wiel echt niet uit te vinden, laat je inspireren door andere bedrijven maar blijf altijd origineel en jezelf. Bekijk hier onze employer branding toolkit!👇
Download de toolkit
Stap 5. Formuleer je eigen verhaal
Het unieke verhaal dat je vertelt, moet ook waar zijn. Wees niet te bescheiden, wat er in jouw organisatie wordt gedaan is vaak super bijzonder! Eigenschappen maken de identiteit van jouw bedrijf: licht deze dus uit en zet ze sterk neer. Let wel op! Je moet waarmaken wat je belooft.
Stap 6. Plan een strategie
Dit is belangrijk voor de langere termijn: het kan dat je employer brand door de jaren heen beetje bij beetje meegroeit en daar wil je over nagedacht hebben. Het moet in lijn staan met alle normen en waarden die je uit als bedrijf. Probeer hierbij alle lagen van je bedrijf te betrekken, zodat ze al meteen een samenhang en verbinding voelen met de bedrijfscultuur.
Stap 7. Zorg ervoor dat al je werknemers je employer brand kennen
Als je dan uiteindelijk een topstrategie hebt opgezet, zijn de beste beoordelaars natuurlijk je bloedeigen werknemers! Gebruik hun feedback om alles aan te scherpen en zorg dat zij bekend en blij zijn met waar ze voor staan, zo versterk je het teamgevoel!
Stap 8. Geef je werkgeversmerk extra bekendheid
Online zijn in deze tijd is misschien wel het allerbelangrijkst van alle stappen. Je werknemers kunnen je employer brand uitten op de bedrijfssocialmedia of op hun persoonlijke pagina’s. Dit zorgt voor een authentiek gevoel bij de bezoekers van jouw kanalen en het maakt de kans groot dat hun verhalen potentiële talenten aanspreken. Zorg dus voor een werkenbijpagina op jouw website of een speciale werkenbijwebsite óf denk bijvoorbeeld eens aan het inzetten van referral recruitment!
Stap 9. Rustig aan!
Verwacht niet na één week al resultaat te hebben van je nieuwe employer brand. Dit is een langdurige investering. De realiteit verandert niet van de één op de andere dag, verwacht dus ook niet dat je bedrijfscultuur dit doet.
Stap 10. Beweging!
Je employer brand moet in beweging blijven om effectief te zijn. Zeker in de strijd om talent! Bekijk dus regelmatig of je imago als werkgever nog aansluit bij de wensen van de kandidaten die je wilt aantrekken. Zo blijft het werkplezier hoog!
Hulp nodig bij het werken aan je employer brand?
Liever even bellen met één van onze collega’s of zoek je hulp bij recruitment in het algemeen? Geen probleem! We helpen je graag op weg naar een supersterk werkgeversmerk!
Neem contact met ons op! Download de toolkit