Met deze 6 do’s en don’ts voelen je medewerkers zich top!
3 april 2019To do: minder werkdruk en meer werksfeer creëren voor je werknemers. Waarom? Zo zorg je ervoor dat iedereen lekker in zijn vel zit en met een lach naar zijn werk gaat. En dat heeft zo zijn voordelen. Gelukkige werknemers melden zich namelijk veel minder vaak ziek. Dat blijkt keer op keer uit onderzoek. Daarom: 6 do’s en don’ts waarmee iedereen lekker in zijn vel zit!
#1 Don’t: multitasking
Ga voor singletasking! Echt. Doen. Als je iedereen één duidelijke taak geeft, worden je werknemers productiever, vrolijker en krijgen ze veel meer een voldaan (en dus gelukkig) gevoel. Multitasking zorgt dat je constant overal achteraan aan het rennen bent. Dat zorgt voor stress. En van onnodige stress is nog nooit iemand beter gaan werken.
#2 Do: slapen!
Slaap is het allerbelangrijkste om je goed te voelen. Het verbetert de concentratie, het geheugen, de creativiteit en het humeur. En op de lange termijn gaat het depressieve gevoelens tegen. Een powernapje van 20 minuten in de middag maakt een gigantisch verschil. En een hangmat in de hoek is toch niet zo’n heel slecht idee?
#3 Don’t: klagen
Hoe terecht soms ook: niemand houdt van klagen en de bijbehorende negativiteit. Mensen met een constante frons op hun hoofd zijn niet goed voor de werksfeer. Integendeel. Verbied het daarom gewoon! ‘Stop giving a f*ck’ heet dat tegenwoordig. Als iedereen accepteert dat bepaalde dingen soms eenmaal zo zijn, scheelt dat een hoop negatieve energie.
#4 Do: muziek!
Gestreste, ongeconcentreerde of chagrijnige medewerkers zijn voor niemand leuk. Gelukkig is een remedie: muziek. Ja, zo simpel is het! Een rustgevende beat op de werkvloer zorgt er onbewust voor dat iedereen geconcentreerd aan het werk is. En nog belangrijker: je wordt er ontspannen van. En ooit iemand gezien die ontspannen én chagrijnig tegelijk is?
#5 Don’t: stilzitten
Hard werken is ook maar hard werken. Het is belangrijk dat je werknemers ook leuke dingen doen op een werkdag. Daardoor werkt iedereen nóg stapje harder harder. Maak het mogelijk dat je mensen tussen de middag even kunnen sporten. Sporten zorgt namelijk voor stressverlagende hormonen. Én het zorgt ervoor dat je je de volgende dag beter kan concentreren.
#6 Do: borrelen!
Collega’s die elkaar kennen, gaan voor elkaar door het vuur. En hoe leer je elkaar beter kennen? Precies. Met een borrel of een Spa rood in je hand. Sluit de werkweek dus goed af met elkaar!
Aan de slag dus, breng die werkdruk omlaag! En tuurlijk, we snappen dat je niet ALLES in 1 keer verandert. Maar start eens met kleine veranderingen. We vinden het belangrijk dat iedereen met een lach naar zijn werk gaat.