De groei van Tempo-Team
Tempo-Team is op dit moment het op één na grootste uitzendbureau van Nederland. En daar zijn we trots op. Op 25 maart 1969 introduceerde Marinus Spruytenburg de naam Tempo-Team. Hoe werd dit bedrijf zo groot? Lees het hier in de geschiedenis van Tempo-Team.
Jaren 70: Pionieren
Vrijheid, blijheid. De wet- en regelgeving is in de jaren 70 nog lang niet zo uitgebreid als nu. Daarom ziet en pakt Marinus Spruytenburg overal z’n kansen. Zo lanceerde hij bijvoorbeeld de Oppascentrale en banenboetieks in vestigingen van de Bijenkorf. In 1973 worden Tempo-Team Student en Tempo-Team Gezondheidszorg zeer succesvolle onderdelen van Tempo-Team.
Ook een leuk feitje: Tempo-Team is in de jaren 70 sponsor van een succesvolle tafeltennisvereniging die meerdere keren kampioen van Nederland wordt. Ook de binding met uitzendkrachten staat hoog in het vaandel.
Jaren 80: Groei
Na het overlijden van de heer Spruytenburg in 1979 gaat het door mismanagement een stuk slechter met Tempo-Team. Tot 1983. Dan neemt Randstad Tempo-Team over en begint er een nieuwe periode van bloei (en groei). Zo stijgt het aantal vestigingen en medewerkers snel.
Ander goed nieuws: de economische crisis is afgelopen en de wetgeving rondom flexibele arbeid wordt versoepeld. Directeur David van Gelder stimuleert de medewerkers van Tempo-Team om marktbewerking serieus ter hand te nemen. Ook verandert Tempo-Team van oranje naar rood (de huisstijl bedoelen we...).
Jaren 90: Verworven positie
De jaren 90 zijn roerige jaren voor Tempo-Team. In die tijd is Leo Lindelauf de algemeen directeur. Waarom roerig? Nou: INTERNET. Dat zorgt samen met kantoorautomatisering voor ingrijpende veranderingen. Tempo-Team weet zich wel raad met die ontwikkelingen en groeit boven de markt uit.
In 1992 wordt de Flex Holding aan de Randstad Holding toegevoegd. Zo krijgt Tempo-Team er een tweede sterk merk bij: Werknet. Dat richt zich vooral op inhouse dienstverlening bij grote industriële klanten. Ook zien Tempo-Team Projecten en Tempo-Team Professionals het licht. In dit decennium maakt ook de rest van Nederland kennis met Tempo-Team door campagnes en tv-commercials. De tv-commercials ‘Glazenwasser’ en ‘Stafmedewerker’ gooien hoge ogen bij het publiek en vergroten de naamsbekendheid en voorkeurspositie van Tempo-Team.
De ingrijpendste verandering is de invoering van de wet Flexibiliteit en Zekerheid in 1999. Het uitzendproces wordt uitgebreider en ingewikkelder, de rechtspositie van uitzendkrachten verbetert aanzienlijk. Naar aanleiding van de Flexwet geeft Tempo-Team het boekje ‘Nieuwe tijden, nieuwe regels’ uit, waarin de flexwet wordt uitgelegd. Dit boekje is de voorloper van het huidige ‘Het Rode Boekje’, met antwoord op de driehonderd meest gestelde vragen over personeel’.
Om flexwerkers langer aan zich te binden, start Tempo-Team in 1999 het All Stars-programma, gebaseerd op de drie pijlers Future, Finance en Fun.
Het nieuwe millennium
Met Peter Hulsbos als directeur neemt Tempo-Team binnen een paar jaar de tweede positie in Nederland stevig in handen. Vanaf 2000 sponsort Tempo-Team zeven jaar lang een succesvol raceteam. Ook blijken een aantal tv-commercials opnieuw een schot in de roos zoals ‘Afscheid’, ‘Bouwmarkt’, ‘Hotel’ (om er een paar te noemen). De reclames verrijken de Nederlandse taal met uitdrukkingen als 'Het waren twee fantastische dagen', 'Best druk, in je eentje' en ‘This time I see it through the fingers!’.
Integratie van Vedior
In november 2007 neemt Randstad Holding de Vedior Holding over. De uitzendondernemingen van Vedior worden geïntegreerd in die van Tempo-Team. De integratie wordt in 2008 binnen een aantal maanden succesvol voltooid. Door de overname is Tempo-Team nu ook actief in België en Luxemburg. Een paar jaar later opent Tempo-Team vestigingen in Portugal en Duitsland. In 2010 lanceert Tempo-Team Red Ambition, een campagne waarmee Tempo-Team zich positioneert als brede HR-dienstverlener met de labels Uitzenden, Professionals, Inhouse Services, Employability, Payrolling en Outsourcing.
Van brede HR-dienstverlener naar het netwerk Tempo-Team
Vanwege haar bekendheid en positie op de Nederlandse arbeidsmarkt, wordt Tempo-Team een veelgevraagd partner voor verschillende mediapartijen. In de winter van 2011 verschijnt Tempo-Team zelfs prominent op tv als partner van RTL4 in het programma ‘Hotel de Toekomst’, waarin acht werkzoekenden worden klaargestoomd voor een terugkeer op de arbeidsmarkt. Ook nu is Tempo-Team nog steeds een vernieuwende en maatschappelijk betrokken HR-dienstverlener. Formules als Transport, Techniek, Work4Women en MVO-projecten tonen alle stakeholders dat Tempo-Team meer is dan uitzenden alleen.25 maart 1969: de geboorte van Tempo-Team met Marinus Spruytenburg aan het roer. Van de formule ‘uitzenden’ hebben nog maar weinig mensen gehoord.
Een halve eeuw later is Tempo-Team het op één na grootste uitzendbureau van Nederland. Toch niet zo’n gek idee van die Marinus Spruytenburg..