Wet DBA in 2025: 4 actiepunten voor werkgevers om boetes te voorkomen 💸

Als werkgever is het belangrijk om volgend jaar werk te maken van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Op 1 januari 2025 start de Belastingdienst na jááren uitstel namelijk met handhaving op de Wet DBA. Dit betekent dat zij vanaf dan naheffingen (boetes!) geven als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Hier lees je wat jij als organisatie moet doen om dit te voorkomen. 

Advies voor werkgevers rondom de Wet DBA in het kort:

  • Controleer je opdrachten: controleer of er sprake kan zijn van schijnzelfstandigheid tussen jou en zzp’ers. 
  • Evalueer de arbeidsrelatie: bekijk of je de samenwerking kan aanpassen zodat deze voldoet aan de Wet DBA.
  • Pas contracten aan: gebruik aangepaste overeenkomsten. Standaard modelovereenkomsten worden niet meer goedgekeurd.
  • Bereid je voor op handhaving: maak gebruik van het overgangsjaar 2025 en verwacht strikte controles daarna.

De Wet DBA voorkomt schijnzelfstandigheid en zorgt voor meer duidelijkheid tussen de arbeidsrelatie van een opdrachtgever en zzp’er. Dit kan veel impact hebben op jouw bedrijfsvoering. Kan je hierbij, of bij andere hr-vraagstukken, hulp gebruiken? Wij helpen je graag! 💪

Gratis adviesgesprek

Lees alles over DBA-wetgeving voor werkgevers:

“Sinds 2024 keurt de Belastingdienst geen nieuwe modelovereenkomsten meer goed, dus werkgevers moeten maatwerk leveren.”

Bedrijfsjurist Tempo-Team

Waarom is de Wet DBA er eigenlijk??

De Wet DBA is ingevoerd zodat zzp’ers écht zelfstandig werken en niet in schijnzelfstandigheid. Er is sprake van schijnzelfstandigheid als een zzp’er eigenlijk onder loondienst hoort te werken. De wet voorkomt dat werkgevers sociale premies ontwijken door zzp’ers in te huren voor werk dat bij een vaste baan hoort.

Welke verplichtingen brengt de Wet DBA met zich mee?

De Wet DBA zorgt voor nieuwe verplichtingen voor jou als werkgevers. Als werkgever is het belangrijk om te controleren of zzp’ers echt zelfstandig voor je werken. Er mag geen arbeidsrelatie zijn met vaste werktijden of toezicht. Is dit wel het geval? Dan moet je het contract aanpassen. Zo voorkom je boetes en nalevingskosten en zorg je voor een eerlijke werksituatie. (Bron: kvk)

En dubbelcheck: gelden die oude modelovereenkomsten niet nog gewoon?

Onze bedrijfsjurist van Tempo-Team legt uit hoe het zit met de modelovereenkomsten: "Er zijn modelovereenkomsten die voldoen aan de Wet DBA, maar het is wel heel belangrijk om te checken of deze echt goed aansluiten bij de specifieke werkrelatie. Sinds 2024 keurt de Belastingdienst namelijk geen nieuwe modellen meer goed, dus werkgevers moeten écht maatwerk leveren. Vaak is het slim om juridisch advies in te winnen om zeker te zijn dat de overeenkomst aan alle eisen voldoet en zo risico’s te vermijden.”

Risico’s en gevolgen bij niet-naleven DBA wetgeving

Voldoe je als werkgever niet aan de DBA-wetgeving? Dan zitten daar risico’s en mogelijke gevolgen aan. 

Vanaf 1 januari 2025 beëindigt het handhavingsmoratorium. Een ontzettend duur woord, maar het betekent dat de Belastingdienst vanaf dan strenger controleert of de arbeidsrelatie tussen jou en zzp’ers klopt. Bepaalt de Belastingdienst dat de arbeidsrelatie niet klopt? Dan krijg je als werkgever een naheffing van de loonbelasting en premies. De naheffing gaat nooit verder terug dan 1 januari 2025. Maar toch, dit kan al gauw in de duizenden euro’s lopen. Dus dit voorkom je liever.2025 wordt trouwens gezien als overgangsjaar. Daarom worden er nog geen boetes aan werkgevers en werkenden uitgedeeld als zij bewijzen dat ze stappen zetten tegen schijnzekerheid. Daarom is het zo belangrijk dat je er in 2025 mee begint, zodat je straks fluitend 2026 in kan gaan! (Bron: Rijksoverheid)

Fact-check door bedrijfsjurist Tempo-Team

Laatst geüpdatet op: 12 november 2024

4 actiepunten om als bedrijf te voldoen aan DBA wetgeving

Actiepunt 1. Check de opdracht voor de zzp’ers

Controleer de werkrelatie tussen jou en de zzp'er. Op de website van de Belastingdienst kun je checken of er sprake is van loondienst of niet. Door dit te goed na te kijken, voorkom je schijnzelfstandigheid! 

Actiepunt 2. Evalueer de samenwerking

Evalueer de samenwerking tussen jou en de zzp’er. Is er een mogelijkheid om de arbeidsrelatie te veranderen? Soms kun je taken overdragen aan vaste werknemers. En wie weet is er ruimte om de zzp’er in loondienst aan te nemen.

Actiepunt 3. Stel een nieuwe overeenkomst op

Leg afspraken en regels vast in een overeenkomst. Zorg dat zowel jij, de werkgever, als de zzp’er de afspraken naleven.

Actiepunt 4. Bereid je voor op handhaving

2025 is een overgangsjaar. Pak daarom vanaf nu de tijd dat alles strak op papier staat en wordt nageleefd. Houd vanaf 2025 rekening met strenge controles en zet geld opzij voor eventuele naheffingen.

Wat kost het organisaties om DBA-wetgeving na te leven?

Het kost vooral tijd, moeite, en dus geld 😉 Dat komt vooral omdat je als werkgever:

  • flink wat tijd moet steken in het doorspitten van de arbeidsrelaties met zzp'ers om alles goed na te leven,
  • moet zorgen dat alles juridisch gezien goed op papier staat,
  • én je moet er ook voor zorgen dat al die arbeidsrelaties ook op de goede manier worden nageleefd. 

Voldoe je in 2026 niet aan deze drie punten, dan loop je alsnog risico op boetes. Wil jij vooral je werk goed doen en je toko draaiende houden? Wij helpen je graag op weg met concrete stappenplannen en advies rondom de Wet DBA. Dan hoef jij je nergens zorgen om te maken!

Gratis adviesgesprek

Voordelen werkgevers dankzij DBA-wetgeving

Er moet veel geregeld worden, maar er zijn ook voordelen aan de Wet DBA voor jou als werkgever. De tarieven van zzp’ers zijn momenteel namelijk stukken hoger dan werknemers in loondienst. Daarnaast zorgt de DBA wetgeving voor:

  • Duidelijkheid: werkgever en zzp’er weten waar ze aan toe zijn! Hierdoor voorkomen beide partijen juridische onzekerheid en financiële risico’s. Minder onzekerheid zie je terug in het werkplezier!
  • Voorkomt schijnzelfstandigheid: door de duidelijke regels die de Wet DBA geeft, voorkom je schijnzelfstandigheid bij zzp’ers. Zzp’ers zijn op lange termijn duurder dan vaste werknemers. Dus het levert je geld op!
  • Eerlijke concurrentie: door de Wet DBA hoef je geen zzp’er meer in te huren voor werk dat ook door werknemers kan worden gedaan.

Tempo-Team geeft je graag goed advies

Vul in het formulier jouw gegevens in en stel jouw vraag. Wij komen dan snel en voorbereid bij jou in de lucht!  

Stel ons jouw vragen over de wet DBA

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

    Ben jij geïnteresseerd in HR-advies? In ons maandelijkse kenniskwartiertje ontvang je interessante informatie over werkplezier, hr wetgeving, recruitment, verlof en verzuim.

    Veelgestelde vragen wetgeving DBA

    • Hoe hoog is de boete voor schijnzelfstandigheid voor werkgevers?

      In 2025 worden er geen boetes uitgedeeld voor schijnzelfstandigheid. Dit geldt voor werkgevers en zzp’ers. De werkgever moet wel een naheffing betalen die bestaat uit alle misgelopen heffingen en premies. Dit kan teruggaan tot 1 januari 2025.

    • Zijn er sectoren of functies waarvoor afwijkende regels gelden?

      De Belastingdienst maakt vanaf 2025 geen uitzonderingen voor bepaalde sectoren. De regels gelden dus voor iedereen. En dat betekent dat werkgevers én zzp’ers goed moeten controleren dat er geen schijnzelfstandigheid is.

    • Hoe kan ik mijn bedrijf voorbereiden op toekomstige wijzigingen binnen deze wetgeving?

      Zorg dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen rondom de DBA-wetgeving. Tempo-Team update je over alle updates rondom deze wetgeving. Bekijk dus ook regelmatig deze pagina. En kijk op de website van de Belastingdienst.

    • Welke documentatie moet ik bijhouden om aan de eisen te voldoen?

      Als werkgever is het belangrijk dat je een overeenkomst tussen jou en zzp’ers up-to-date houdt. Hierin moet duidelijk staan hoe jullie arbeidsrelatie werkt. Zijn er wijzigingen? Vul dan het document meteen aan om schijnzelfstandigheid te voorkomen en heb je altijd een overzicht als er controles zijn.