Werken als helpdeskmedewerker, iets voor jou?

Sta jij altijd voor anderen klaar? En word je blij van mensen blij maken? Dan is de functie van helpdeskmedewerker echt iets voor jou! Als helpdeskmedewerker ben jij de redder in nood voor klanten met vragen en problemen. Wil jij weten hoe en waar je aan de slag kunt als helpdeskmedewerker? Wat voor opleiding je nodig hebt? En natuuuurlijkkk… wat je salaris wordt?! Dan ben je hier he-le-maal aan het juiste adres! 

Check alle vacatures

Goed verhaal, lekker kort:

Uuhhh… wat doet een helpdeskmedewerker precies?!

Als helpdeskmedewerker ben jij de reddende engel voor klanten met vragen of problemen over hun producten en diensten. Je staat klaar om via de telefoon, e-mail of chat te helpen met alles, van installatieproblemen tot technische storingen. Je bent dus onmisbaar in de klantenservice! Maar wat doe je precies?

Als helpdeskmedewerker zijn dit je belangrijkste taken:

  • Klanten ondersteunen: je helpt klanten bij het oplossen van technische problemen en geeft uitleg over producten en diensten. 
  • Storingen oplossen: je spoort storingen op en zorgt dat alles weer werkt. Tech-held in actie! 🛠️
  • Installaties begeleiden: je helpt klanten bij de installatie van nieuwe apparatuur of software. Zo werkt alles weer top!
  • Advies geven: je geeft handige tips en adviezen aan klanten over het gebruik en onderhoud van hun producten. 🧠
  • Administratie bijhouden: je noteert alles wat je hebt gedaan en zorgt voor een overzichtelijke administratie. Alles op orde! 📋

De werkdag van een helpdeskmedewerker: oplossen, communiceren en administratie

Een werkdag is nooit saai! Je start met het checken van je e-mails. Daarna gaat de telefoon en help jij klanten met hun (technische) vragen. Het ene moment help je iemand met het installeren van een nieuw internetpakket, het volgende moment los je een televisiestoring op. Afhankelijk van de branche waarin je werkt, kun je ook te maken krijgen met logistieke of gemeentelijke vragen. Bijvoorbeeld een pakketje dat kwijt is, of een vraag over een vergunning of het verzamelen van afval. Jij schakelt snel tussen verschillende klanten en problemen. Daardoor vliegt de tijd voorbij!

Werken doe je meestal vanuit kantoor, maar thuiswerken is ook zeker een optie. En wat dacht je van werk-privé balans? Altijd een baan in de buurt betekent dat je geen uren hoeft te reizen. Jij bepaalt je eigen werktijden, of je nu liever in de ochtend, middag of avond werkt. Lekkerrrr!

Kan je niet wachten om aan de slag te gaan als helpdeskmedewerker? Dat is de juiste instelling! Check hieronder hoe een gemiddelde dag eruitziet:

Tijdstip

Taak

08:00 uur

Goedemorgen! Inloggen en mailbox checken ☕️

09:00 uur

Je hebt de eerste klant aan de lijn: installatiepakket uitleggen 📞

10:00 uur

Koffiepauze met collega's ☕️

11:00 uur

Iemand chat je over een internetstoring. Gelukkig heb jij het snel gefixt!😃

12:00 uur

E-mails beantwoorden en administratie bijwerken📧

13:00 uur

Lunchpauze: even ontspannen met een lekker broodje 🍔

14:00 uur

Een klant chat je dat een pakketje kwijt is. Jij zoekt het uit en lost het op! 📦

15:00 uur

Overleg met het team: wat gaat goed en wat kan nog beter?

16:00 uur

Klanten nabellen: is alles goed opgelost? 📲

17:00 uur

Afsluiten en dag doornemen met collega's ✌️

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een helpdeskmedewerker🤑

Als fulltime helpdeskmedewerker verdien je gemiddeld tussen €2.425 en €2.660 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €30.500 per jaar. Daar kun je heel wat razendsnelle telefoonabonnementen van kopen! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €14,68. Tsjakkaaa! 

Hoe weten wij dat helpdeskmedewerkers dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan!

Ennnn niet te vergeten: je krijgt als helpdeskmedewerker ook leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Werkuitjes zijn natuurlijk je favoriet. En wat dacht je trouwens van een reiskostenvergoeding én een telefoon van de zaak? Daar kun je vaak óók op rekenen!

Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als klantenservicemedewerker of inbound callcentermedewerker? Wij vertellen je alles over salaris!

Check jouw salaris!💰

Benieuwd wat JIJ gaat verdienen? Kom erachter met de salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan. Check het snel!🤑

Wat voor helpdeskmedewerkers zijn er?

  • Helpdeskmedewerker IT: een helpdeskmedewerker IT ondersteunt klanten bij technische problemen met computers, netwerken en software. Jij bent de tech-expert die klanten door complexe problemen leidt en zorgt dat alles weer soepel draait. Of het nu gaat om het instellen van een netwerk of het oplossen van softwarefouten, jij fixt ‘t! 💻
  • Klantenservicemedewerker: een klantenservicemedewerker is iemand die klanten van een bedrijf te woord staat. Bijvoorbeeld over de verzendtijd of productinformatie. Klachten, spoedjes of vragen? Jij fixt ‘t met een belletje! Je nieuwe lijfspreuk als klantenservicemedewerker? “Alles voor de klant!” 📞
  • Inbound callcentermedewerker: een inbound callcentermedewerker beantwoordt inkomende telefoongesprekken. Meestal heb je een servicegerichte rol, maar soms gaat het ook om verkoopwerkzaamheden. Om als inbound callcentermedewerker te werken is het belangrijk dat je een goed inlevingsvermogen hebt en mensen graag helpt. 📲
  • Servicedesk medewerker: een servicedeskmedewerker is het persoonlijke aanspreekpunt voor klanten of collega’s. Je zorgt de hele dag dat problemen en storingen gefixt worden en dat alles op rolletjes verloopt. Jij blust die brandjes! 🔥Eigenlijk een soortgelijke functie als de helpdesk dus. 

Helpdeskmedewerker worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Om als helpdeskmedewerker aan de slag te gaan, heb je minstens een mbo-denkniveau nodig. Of er nog aanvullende eisen zijn, hangt af van de plek waar je wil werken. Soms vraagt een werkgever specifiek of je een opleiding in de richting van ICT of technische ondersteuning hebt gevolgd. Heb je dat nog niet gedaan? Of wil je je extra goed voorbereiden op een baan als helpdeskmedewerker? Bekijk dan eens ons groeipad in de klantenservice! Hierbij ga je werkend leren en behaal je snel je diploma. 💪

Volg gratis trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nou niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met Mijn Groei: het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten voor jou! Je vindt ze in je Mijn Tempo-Team account.

Of probeer één van deze relevante trainingen:

👉 Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen, webinars en podcasts. Da’s ook lekker! Schrijf je snel in.

Hé topper! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een helpdeskmedewerker 

Yes! Als helpdeskmedewerker heb je superveel kansen om door te groeien. Of je nu meer verantwoordelijkheden wilt, je expertise wilt uitbreiden óf een nieuwe uitdaging zoekt, er is altijd wel een volgende stap die bij je past. Hier zijn drie top doorgroeimogelijkheden:

  • Senior helpdeskmedewerker: neem de leiding en ondersteun je collega's met jouw ervaring. Whoop!
  • Teamleider helpdesk: stuur een team van helpdeskmedewerkers aan en zorg voor een efficiënte klantenservice.
  • ICT supportmedewerker: interesse in de ICT? duik dieper in technische problemen en bied geavanceerde ondersteuning aan gebruikers.

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte helpdeskmedewerker 🤩

Wil jij als helpdesk medewerker aan de slag? Dan zijn er een paar eigenschappen en competenties die jou de perfecte kandidaat maken. Jij houdt ervan om mensen te helpen én hebt een passie voor technologie. Ennee… herken jij je ook hierin?

  • Jij communiceert als een pro: jij legt dingen duidelijk uit en maakt ingewikkelde zaken simpel en begrijpelijk. Goede communicatie is jouw superkracht! Of het nu gaat om het begeleiden van een klant bij het installeren van nieuwe software of het uitleggen van de kosten op een factuur.
  • Jij blijft rustig onder druk: staat de telefoon roodgloeiend en hebben meerdere klanten je nodig? Jij blijft kalm en rustig, zelfs als het druk is.
  • Jij leeft je makkelijk in een ander in: mensen op hun gemak stellen en geduldig hun problemen oplossen, dat is helemaal jouw ding. Jij hebt een groot empathisch vermogen en dat maakt je een fijne gesprekspartner.

Deze bedrijven MOET je gezien hebben als helpdeskmedewerker

Onze Tempo-Teamers hebben speciaal voor jou uitgezocht wat de àller, àller, àllerleukste werkgevers van Nederland zijn. Deze banen zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid! Zo weet je zeker dat er mensen werken met véél werkplezier, goede arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid. Wie wil dat nou niet?! 

Altijd de nieuwste vacatures in je mailbox?

Met een vacature-alert ben jij als ALLEREERSTE op de hoogte van de nieuwste vacatures. Stel ‘m nu in en laat die leuke baan maar komennnnnn!

Flexibele of vaste baan als helpdeskmedewerker?

Parttime of fulltime helpdeskmedewerker: het is maar net hoeveel uur je over hebt! Ben jij gek op jouw vrijheid en wil je jouw leven flexibel kunnen indelen? Of wil je liever een vaste basis? Voor alle dienstverbanden kun je bij Tempo-Team terecht! Check direct alle vacatures per dienstverband.

Waarom werken als helpdeskmedewerker via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.

Sla jouw baan aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Onze specialisten en recruiters hebben al hun tips en kennis voor je op een rijtje gezet. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Dit zijn de meestgestelde vragen over helpdeskmedewerkers

  • Wat doet een helpdeskmedewerker?

    Als helpdeskmedewerker ben jij de reddende engel voor klanten met vragen of problemen over hun producten en diensten. Je staat klaar om via de telefoon, e-mail of chat te helpen met alles, van installatieproblemen tot technische storingen. En dit kan echt in elke branche zijn, van elektronica tot telecomproviders en zelfs software! Lees hier alles over wat een helpdeskmedewerker doet.

  • Wat verdien je gemiddeld als helpdeskmedewerker?

    Als fulltime helpdeskmedewerker verdien je gemiddeld tussen €2.425 en €2.660 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €30.500 per jaar. Daar kun je heel wat razendsnelle telefoonabonnementen van kopen! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €14,68. Lees hier alles over het salaris van een helpdeskmedewerker.

  • Heb je ervaring nodig voor helpdeskmedewerker?

    Vaak heb je geen ervaring nodig om als helpdesk medewerker aan de slag te gaan. Je krijgt een training van je werkgever en leert zo alles wat je moet weten om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Lees hier alles over klantenservice trainingen.

  • Hoe moet ik solliciteren op een helpdeskmedewerker vacature?

    Solliciteren als helpdeskmedewerker is supersimpel! Maak een gratis Tempo-Team-profiel aan en zoek bij onze vacatures naar de functietitel. Hierna stuur je gemakkelijk je cv en motivatie op via onze website en voilà! Je hebt nu gesolliciteerd! Heb je nog wat hulp nodig bij het solliciteren? Ontdek hier alles over solliciteren!

  • Welke vaardigheden ontwikkel ik met een helpdeskmedewerker baan?

    Je bent communicatief sterk én empathisch. Moeilijke gesprekken zijn voor jou een eitje! Wat is er nog meer nodig om een goede helpdesk medewerker te zijn? Lees de checklist met eigenschappen van een helpdeskmedewerker-topper hier.