Jongeren staan te popelen om vakantiebaan in horeca en retail

  • Banen in meest schaarse sectoren zoals horeca en retail blijken populairste vakantiewerk onder jongeren.
  • Acht op de tien jongeren vindt werkplezier het belangrijkste aspect van een vakantiebaan.
  • Jongeren zijn bereid voor een hoger salaris hun telefoon aan de kant te leggen.

Diemen, 7 juni 2022 - Krapte op de arbeidsmarkt, je komt het overal tegen. Bovendien wacht werkgevers een extra uitdaging met de zomervakantie voor de deur. Hulp is onderweg, maar liefst de helft van de Nederlandse jongeren staat te popelen om een vakantiebaan te nemen. Horeca en winkels zijn bij hen het populairst. Acht op de tien jongeren vindt werkplezier het belangrijkste aspect van een vakantiebaan. Dat en meer blijkt uit onderzoek van Tempo-Team. 

Vlak voor de zomer gaan duizenden jongeren (16 t/m 24 jaar) weer op zoek naar een vakantiebaan. Maar liefst driekwart van de jongeren heeft eerder wel eens een vakantiebaan gehad. Dit jaar zegt zeker de helft te willen gaan werken, een kwart twijfelt nog. De grote krapte op de arbeidsmarkt zorgt in ieder geval voor genoeg werkaanbod. Drie vragen over de trends van dit jaar.

1. Waarom een vakantiebaan?

De top 5 belangrijkste redenen voor jongeren om een vakantiebaan te nemen:

  • Geld verdienen (87%)
  • Werkervaring opdoen (55%)
  • Nieuwe dingen leren (39%)
  • Nieuwe mensen leren kennen (37%)
  • Het op je CV kunnen zetten (35%)

2. Wat vinden jongeren het belangrijkste aspect van een vakantiebaan?

Werkplezier is het belangrijkste onderdeel van een vakantiebaan. Dat geldt voor maar liefst acht op de tien jongeren. Gevolgd door werken in de buurt (62%), ‘het zelf kunnen bepalen van het aantal uren’(43%) en ‘met vrienden samenwerken’ (36%). 

Werkgevers, let op. Dit zijn de grootste afknappers voor jongeren:  

  • een te laag salaris (met stip op één)
  • geen leuke collega’s
  • onbetaald moeten overwerken 

3. Welke banen zijn het populairst?

  • In de horeca achter de bar/ in de bediening
  • In een winkel (medewerker, verkoper)
  • Oppas (dieren of kinderen)
  • Entertainment (zoals animatie op een camping)

De bouw, productie en schoonmaak zijn het minst populair. 

Verder opmerkelijk

Voor jongeren is 3 tot 4 weken de ideale termijn voor een vakantiebaan. Opvallend is dat jongeren voor een hoger salaris bereid zijn hun telefoon aan de kant te schuiven. Daarnaast maken jongeren liever vrienden tijdens hun vakantiebaan, dan dat ze er een nieuwe liefde vinden.

Werner Klaassen: “2022 is een zomer vol mooie kansen”

Werner Klaassen, algemeen directeur van Tempo-Team: “We zien dat jongeren graag werken, bijbaantjes en vakantiewerk zijn mateloos populair. En dat komt goed uit, want de zomer van 2022 is er één vol kansen voor jongeren. Er zijn flink meer vacatures dan vorig jaar. Jongeren hebben dus echt wat te kiezen. En je ziet in het onderzoek dat ze goed weten wat ze willen. Mooi dat ze daarin werkplezier noemen als belangrijk aspect van die baan. Wat ons betreft is werkplezier in elke baan essentieel. En dat gaan ze niet alleen vinden in die horecabaan. Die vind je óók als productiemedewerker, logistiek medewerker, schoonmaker of als hulp in de zorg. Een vakantiebaan is een hele mooie basis voor je toekomst. Wij helpen jongeren daar graag bij."

Over het onderzoek

Tempo-Team deed begin mei een online onderzoek onder 1.018 jongeren (16 t/m 24 jaar) zonder ‘echte baan’. In 23 vragen werd gekeken naar hun interesse, oordeel en beleving van vakantiebanen. 

Vakantiekrachtentoolkit

Tempo-Team heeft een vakantiekrachtentoolkit ontwikkeld, vol tips en tricks over jongeren, advies over de werving van vakantiekrachten (wet- en regelgeving) en welke aspecten van werkplezier zij belangrijk vinden, je download 'm hier

Ruud Berendsen

PR manager / woordvoerder