Werken als online marketeer, iets voor jou?
Ben jij vaker online dan offline? Vind je een product van €13,99 een stuk goedkoper dan eentje van €14,00? En gaat jouw hart spontaan sneller kloppen bij begrippen als traffic, conversie en SEO? Bekijk dan een baan als online marketeer! Wil jij weten hoe en waar je aan de slag kan? Wat voor opleiding je nodig hebt? En natuuuurlijkkk… wat je verdient als online marketeer?! Dan ben je hier he-le-maal aan het juiste adres!
Goed verhaal, lekker kort :
- Wat doet een online marketeer?
- Zo ziet een werkdag als online marketeer eruit
- Dit is het salaris van een online marketeer
- Wat voor online marketeers zijn er?
- Opleidingen en trainingen om online marketeer te worden
- Groei door tot marktonderzoeker of online marketing manager!
- Checklist: competenties online marketeer
- Ga aan de slag bij deze werkgevers!
- Waarom werken via Tempo-Team een feestje is
- De leukste online marketing vacatures
- Dit zijn de veelgestelde vragen over online marketeers
Uuhhh… wat doet een online marketeer precies?!
Als online marketeer of digital marketeer houd je je bezig met de online strategie van een bedrijf, merk of opdrachtgever. Merkbekendheid vergroten, nieuwe klanten aantrekken of een loyale community opbouwen? Wat het doel ook is, jij zet alles op alles om dat doel te halen. Website, social media en een nieuwsbrief.. Jij weet als geen ander: er leiden meerdere wegen naar Rome.
Toffe online campagnes, geniale advertenties, slimme socialmedia posts of een pakkende e-mail die iedereen opent. Met jouw analytische blik houd je alles nauwkeurig in de gaten. Hoeveel clicks heeft de social post opgeleverd? Is er voldoende traffic gekomen op de nieuwe button? En wat is de conversieratio van de laatst geplaatste advertentie? Yesss jij weet het!
Als online marketeer fix jij onder andere:
- Online strategie: als online marketeer start je met een online strategie. Wat wordt de aanpak? Wie is de doelgroep? Wat is de doelstelling? Welke kanalen en middelen zetten we daarvoor in? En wat gaat dat allemaal kosten? Jij zorgt voor het complete plaatje!
- Analyses en rapportage: loopt er een campagne? Daar zit je bovenop! Je monitort wat de campagne doet en of er verbeteringen nodig zijn. Is de campagne afgerond? Dan is het tijd om een rapportage voor de klant te maken met alle resultaten en bevindingen. 📈
- SEO en SEA: zeg je online marketing, dan zeg je SEO & SEA! Want door jouw inspanningen zorg je voor optimale vindbaarheid online. Of je dat nou met een hele scherpe zoekwoordenanalyse doet of een betaalde advertentie; ze zullen jou vinden!
- Conversie optimalisatie: jij analyseert het gedrag van websitebezoekers en past daar alle activiteiten op aan. A/B-test? Een customer journey? Een see-think-do-care-funnel? Of eye-tracking? Ja hoor, jij bent van alle (online) markten thuis!
- E-mail & social media: een persoonlijke nieuwsbrief, remarketing of een social ad. Een online marketeer kent de doelgroep door en door en zorgt voor specifieke targetting met een bijpassende uiting!
- Brainstormen: als online marketeer zit je vaak aan tafel met sales, content en marketing, want ook het creatieve proces is een belangrijk onderdeel van jouw baan! Jij denkt mee over de nieuwe achtergrondkleur van de website, een nieuwe campagne of de lay-out van de nieuwsbrief!
- Teksten en oneliners: vaak werk je nauw samen met content marketeers, copywriters of content creators die de beste content opleveren. Toch wil jij als online marketeer af en toe ook een creatieve tekst schrijven of oneliner bedenken!
De werkdag van een online marketeer: schrijven, analyseren en heel veel brainstormen!
Als digital marketeer heb je een veelzijdige baan en ben je het kloppende hart van de organisatie. Je werkt samen met verschillende afdelingen en bent zowel creatief als analytisch bezig. Hoe een dag in het leven van een online marketeer eruit ziet? Nou… zo bijvoorbeeld:
Tijdstip | Taak |
---|---|
07:30 uur |
havermout en een kop koffie ☕ de laatste marketingtrends op LinkedIn, Frankwatching & Emerce doorlezen 📰 |
08:15 uur |
op naar kantoor! 🚘 |
09:00 uur |
laptop openslaan, mails beantwoorden en de planning doornemen voor vandaag 💻 |
09:30 uur |
dagstart met het marketingteam: wie werkt aan wat vandaag? Waar zijn we tegenaan gelopen? En hoe ver is iedereen in de sprint van deze maand? 💨 |
10:00 uur |
je doet een zoekwoordenanalyse voor het opzetten van een nieuwe sitestructuur. 📝 Checkk! |
11:30 uur |
brainstormsessie over een onlinemarketingstrategie voor die nieuwe klant 🧠 |
12:30 uur |
lunchtijd met het hele team! 🍴🍞 🥑 |
13:00 uur |
digitale meeting: de wekelijkse online marketing update 📺 |
14:00 uur |
nieuwe socialmediacampagne opzetten voor m’n favo klant 📱 |
16:00 uur |
rapportage afronden van de vorige campagne 📉 |
17:00 uur |
laatste check ✅ of alles goed klaar staat voor morgen: social posts, nieuwsbrief en Google Analytics draait ⁉️ |
17:30 uur |
tot morgen! 🎉 |
Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een online marketeer 🤑
Als fulltime online marketeer verdien je gemiddeld tussen €2.387 en €2.697 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €30.000 per jaar. Daar kun je wel ruim 300 keer van eten bij je favoriete restaurant! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €14,68. Kassaaa!
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Naast je salaris en wie weet een bonusregeling, zijn er als online marketeer vaak leuke extraatjes. Wat dacht je van een laptop of telefoon van de zaak? Informeer ook eens bij je werkgever over budget voor bijscholing, extra vakantiedagen en leuke teamuitjes!
Hoe weten wij dat online marketeers dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan!
Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als contentmanager of marketingmedewerker? Wij vertellen je alles over salaris!