Werken als marketing manager, iets voor jou?
Een product dat in no time uitverkoopt, een slogan die zelfs je oma kent, een Instagrampost die viral gaat… Jaaa! Achter elke sterke marketingactie staat een sterke marketing manager! 🤩 In de functie van marketing manager ben je HET creatieve brein achter een bedrijf of merk. Wil jij weten wat je precies doet als marketing manager? Welke opleidingen en trainingen je nodig hebt? En natuuuurlijkkk… wat je salaris wordt?! Dan ben je hier he-le-maal aan het juiste adres!
Goed verhaal, lekker kort:
- Wat doe je als marketing manager?
- Zo ziet een werkdag eruit als marketing manager
- Dit is het gemiddelde salaris van een marketing manager
- Welke opleiding volg je om marketing manager te worden
- Een echte marketingtijger herkent zich in deze eigenschappen
- Dit zijn de beste werkgevers voor marketingtoppers
- Flexibele of vaste baan als marketing manager?
- De leukste marketing manager vacatures
- Veelgestelde vragen over marketing managers
Uuhhh… Wat doet een marketing manager precies?!
Een marketing manager ontwikkelt marketing- en communicatiestrategieën. Zo’n strategie moet de naamsbekendheid van een bedrijf of merk vergroten, ervoor zorgen dat het bedrijf meer producten verkoopt of nieuwe klanten aantrekt. Wat de doelstelling ook is: aan jou de taak om het te realiseren! Hoppa!
Een marketing manager is continu bezig met het ontdekken van nieuwe kansen. Hoe bereik je de doelgroep? Hoe zet je marketingkanalen het beste in? En hoe kun je de webshop verbeteren? Jij bent van alle marketing thuis! 😉
Als marketing manager werk je bij - je raadt het al - een marketingbureau of op de afdeling marketing van een bedrijf. In deze functie stuur je een team van marketeers en creatievelingen aan. Samen maken jullie de leukste content voor online en offline marketing kanalen. Denk aan advertenties, social media posts, blogs, e-mail campagnes, samenwerkingen met influencers of reclamespotjes. Laat die creativiteit maar stromennnn!
Als marketing manager doe je natúúrlijk meer dan Instagrammen, TikTokken, Pinteresten en Facebooken. Tjaaa, welke taken je dan nog meer kan verwachten? Hierrrr komen ze:
- Marketingstrategieën bedenken. Om het doel van het bedrijf te bereiken, bedenk je een strategie. In je plan beschrijf je welke marketingkanalen je inzet, hoeveel budget je nodig hebt en welke resultaten je verwacht. Knap staaltje structuur en strategie dus!
- Content maken. Met content wordt de strategie concreet. Samen met je marketingteam bepaal je welke kanalen en middelen je inzet om jouw doel te bereiken. De concurrentie doet het leuk, maar jullie doen het véél leuker!
- Klantonderzoek doen. Voordat je social media posts bedenkt video’s edit en teksten schrijft, doe je onderzoek. Wat vinden klanten van het bedrijf? Welke kanalen gebruikt de doelgroep? In welke producten of diensten zijn ze geïnteresseerd? Superhandige informatie die je weer gebruikt om je strategie aan te scherpen en nieuwe content te maken!
- Analyses maken. Je wilt natuurlijk wel weten wat het resultaat is van jouw inspanning. Meten is weten! Daarom monitor je de resultaten nauwkeurig en maak je uitgebreide analyses. Zo weet je precies welke advertenties en posts het goed doen en wat nog beter kan. Winnen!
- Budgetten beheren: Voor niets gaat de zon op - en dat geldt ook voor marketing. Je houdt de budgetten nauwlettend in de gaten en zorgt dat de centjes volgens afspraak over de kanalen verspreid worden. 💰
- Marketingteam aansturen. Dankzij jou weet iedereen precies wat er verwacht wordt. Je zorgt voor een goede online sfeer, staat klaar voor je collega’s als ze vragen hebben en inspireert ze om het beste in elkaar naar boven te halen! 💪
De werkdag van een marketing manager: inspireren, creëren en analyseren
Als marketing manager ben je altijd nieuwe plannetjes aan het smeden. Je start de dag met het creëren van posts voor een winactie op Facebook. Daarna check je een aantal marketing blogs voor het laatste nieuws. Zo blijf jij altijd op de hoogte van de laatste trends en updates. Zit er iets interessants tussen? Lekker! Dan plan je direct een meeting in met het team, want dit MOETEN ze weten.
Naast het bedenken van plannen, strategieën en content, analyseer je een heleboel getallen en data. Welke campagnes lopen goed en wat kan beter? Hoeveel views hebben de video’s? Wat zeggen klanten over ons?
Gelukkig sta je er op de marketingafdeling niet alleen voor. Samenwerken doe je natúúrlijk niet alleen! In een team van creatievelingen en strategen beantwoord je al je marketing vragen. Je werkt niet alleen samen met andere (online) marketeers, maar ook met copywriters, designers, social media specialisten en e-mail marketeers. Dat betekent een flink wat gezelligheid en plezierrrr op de werkvloer! 🤩
Nog nieuwsgieriger geworden? Check hier hoe zo’n gemiddelde dag als marketing manager eruitziet:
Tijdstip |
Taak |
---|---|
09:00 uur |
brainstorm over een nieuwe online advertentiestrategie, maar niet zonder een bak koffie. ☕ |
|
|
11:00 uur |
weekrapportages van de social kanalen checken: hoe staat het met de kliks en likes? |
13:00 uur |
lunch met het hele team: creativiteit moet gevoed worden! 🥪 |
|
|
15:00 uur |
meeting met de afdeling sales: welke producten moeten we extra promoten? 📊 |
|
|
17:00 uur |
locaties bezoeken voor het lanceringsevenement van de nieuwe productlijn. Wordt het de industriële fabriek of toch het chique hotel? |
18:00uur | de dag zit er alweer op! 👏🏾 |
Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een marketing manager 🤑
Als fulltime marketeer verdien je gemiddeld tussen €2.168 en €2.965 bruto per maand. Lekker salaris toch?! En werk je 40 uur per week, dan is dat €30.804 per jaar. Daarmee kun je 321 jaar lang Netflix uitspelen! 😉 Werk je liever flexibel? Dan kun je uitgaan van een gemiddeld uurloon van €14,82. Tsjakkaaa!
Hoe weten wij dat marketing managers dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee.
🎁 Naast je salaris heb je nog een aantal superchille secundaire arbeidsvoorwaarden. Aangezien je de hele dag online bent, is een laptop of telefoon van de zaak wel zo handig! Moet je veel op pad om klanten te bezoeken? Dan zit een auto van de zaak er misschien ook wel in! Skrrt skrrt! Wat de extra’s zijn lees je vaak in de vacaturetekst en anders vraag je er naar tijdens je gesprek.
Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als online marketeer of sales executive? Wij vertellen je alles over salaris!