Quiet quitting: voorkom met deze 5 tips dat werknemers stilletjes afhaken

Heb jij al gehoord van quiet quitting? Het is een trend dat werknemers steeds meer afstand nemen van hun werk zonder dat aan te geven. Waarom kiezen werknemers voor quiet quitting? En hoe zorg je dat je werknemers gemotiveerd en betrokken blijven? Wij geven je tips. Spoiler: zorg voor meer werkplezier! 

Spring snel naar:

Quiet quitting betekenis

Wat is quiet quitting?

Quiet quitting is een trend waarbij werknemers geen extra moeite meer doen voor hun werk. Ze doen precies wat hoort bij hun functie. Niets meer, niets minder! In verschillende media wordt quiet quitting de nieuwste trend onder werknemers genoemd. En deze trend is vooral populair bij Gen Z

Quiet quitting is dus een stille revolutie bij de jongste generatie op de werkvloer. Hoe dan?! Nou, Gen Z vindt een gezonde werk-privébalans en vrije tijd superbelangrijk. Ze zijn assertief en zeggen makkelijk 'nee'. Hun levensmotto: 'je werkt om te leven, niet om te werken'. Lukt dat niet? Door bijvoorbeeld te veel overwerken? Dan wordt quitting hééél aantrekkelijk!

👉 Elke generatie vraagt om een eigen benadering. Goed generatiemanagement helpt hierbij! Ontdek hieronder welke managementstijl past bij elke generatie. 

Word een generatiemanager

Dit kun je doen om quiet quitting te voorkomen: 5 tips

Quiet quitting komt meestal niet uit de lucht vallen. Wil jij quiet quitters voorkomen in je bedrijf? Check dan deze tips! 

Tip 1. Spreek je waardering uit 

Wist je dat een leidinggevende vaak véél te weinig complimenten geeft? Die zijn meer dan nodig om je medewerkers gemotiveerd te houden! Geef dus een op z’n tijd een welgemeend compliment over het werk van je werknemer. Of denk aan een beloning voor al het harde werk. Voorbeelden nodig? Komt ‘ie:

  • “Lekker bezig Joep!” 

  • “Superfijn dat je wat langer kan blijven Sharifa.” 

  • “Om jullie te bedanken voor jullie inzet, trakteer ik vanavond op pizza.” 

Zie je hoe makkelijk het is? Nu ben jij aan de beurt! Met deze complimenten geef je complimenten als een baas. 

Tip 2. Wees een betrokken leider 

Een betrokken leider motiveert en inspireert medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. Het is dus ook belangrijk dat je zelf lekker in de wedstrijd zit! Enthousiasme werkt super aanstekelijk. Stralen, grapjes maken, gezelligheid en betrokkenheid tonen. Dat werkt! Check hier welke leiderschapsstijl jou past als een jas.

Tip 3. Ga voor balans

Werknemers die af en toe overwerken? Prima natuurlijk! Maar elke dag? Liever niet! Het gaat om balans. Vraag jij je medewerkers bijna elke dag om over te werken? Hmmm… misschien wordt het dan eens tijd om een vacature te plaatsen

Tip 4. Peil je medewerkers

Zitten jouw medewerkers goed in hun vel? Met een anonieme enquête kun je ontdekken wat er speelt bij je werknemers. Wat voor vragen zou je kunnen stellen? 

  • Hoe gemotiveerd voel jij je in je werk?
  • Hoe uitdagend vind jij je werk? 
  • Wat heb jij nodig om meer werkplezier te ervaren? 

Als je weet wat er speelt kun je meedenken in oplossingen. Een veilige werkomgeving is key, waarin feedback geven en ontvangen normaal zijn.

En vraag ook niet altijd dezelfde werknemers om langer te blijven. Collega A vindt het ook weleens lekker om op tijd op de bank te ploffen. Zelfs als ze dat niet altijd hardop zeggen. 

Tip 5. Accepteer een ‘nee’

Af en toe een ‘nee’ is óók een antwoord. Probeer niet direct conclusies te trekken als je topper niet wil overwerken of een teamuitje skipt. Komt het vaker voor? Dan kun je hierover in gesprek gaan met je medewerker.

Zelf weinig tijd voor persoonlijke aandacht? Wij wel!

Overweeg onze performance coaching dienstverlening om het beste in jouw talent naar boven te halen, productiviteit te verhogen en kosten te laten dalen!

Quiet quitting bij werknemers: wat is het wel en wat is het niet? 

Good to know: quiet quitters worden vaak vergeleken met werknemers die hun grenzen aangeven. Dat klopt niet helemaal! Een werknemer die een goede werk-privébalans bewaakt, is nog geen quiet quitter. Maar wat is een quiet quitting dan wel? En wat juist niet? We leggen het verschil hieronder uit! 

Dit zijn quiet quitters

  • Ze houden zich strikt aan hun functieprofiel;
  • Ze tonen geen initiatief;
  • Ze zijn niet betrokken bij bedrijfsuitjes of activiteiten;
  • Ze tonen geen enthousiasme om extra projecten of taken op te pakken;
  • Feedback of ideeën voor verbeteringen houden zij voor zich;

Dit zijn géén quiet quitters

  • Geven hun grenzen aan;
  • Een werknemer die op tijd zijn laptop dichtklapt;
  • Een werknemer die niet altijd ‘ja’ zegt tegen overwerken;
  • Teamleden die betrokken zijn, maar ook hun eigen tijd waarderen.
Quiet quitting herkennen

Meer werkplezier op de werkvloer? Tempo-Team helpt!

Werkplezier wordt beïnvloedt door veel factoren. Als leidinggevende is het soms lastig deze te vinden en daarop in te spelen. In onze grote werkpleziergids vertellen wij je hier álles over! En zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?!

Veelgestelde vragen over quiet quitting

  • Wat is quiet quitting?

    Quiet quitting is een trend waarbij werknemers geen extra moeite meer investeren in hun werk. Ze doen precies wat hun functie vereist. Niets meer, niets minder.

  • Bij welke generatie is quiet quitting populair?

    De trend quiet quitting is populair bij Gen Z. Voor Gen Z staat een gezonde werk-privébalans en vrije tijd bovenaan de lijst. Als Gen Z hier geen ruimte in krijgt, bijvoorbeeld door onnodig veel overwerken, dan kan quiet quitting ineens heel aantrekkelijk worden…

  • Hoe voorkom je quiet quitting?

    Waardering, balans en inchecken bij je medewerkers is key om quiet quitting te voorkomen! Heb je zelf hier geen tijd voor? Overweeg dan onze performance coaching dienstverlening!