Balans: laat flexibiliteit en autonomie de norm zijn

Balans is één van de drie gelukmakers op werk die zorgt voor meer werkplezier. Maar wat verstaan we daaronder? Het meebewegen in de behoeftes van jouw medewerker. Een dagje extra thuiswerken? Kind eerder van de opvang halen? Een dagje ruilen met de taken van een collega? Dat moet kunnen toch? Lees hieronder hoe je ervoor zorgt dat je werknemers altijd hun balans bewaren.

Ga snel naar:

Waarom is inzetten op balans zo belangrijk? 

Laten we bij het begin beginnen: want waarom is balans zo belangrijk? Simpel! Wanneer jouw medewerkers in balans zijn, is je bedrijf in balans. 37% van de medewerkers uit ons onderzoek* ziet dit als een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaalde werkgever. Dat wil je!

Balans heeft dus alles te maken met de balans tussen werk en privé, maar ook met een diversiteit aan taken en werknemers en de keuze in werktijden en -plekken. Want je begrijpt ‘m al: om het werkplezier van je medewerkers hoog te houden, is het nodig dat zij zich goed voelen. Wanneer het zowel op privé- als werkgebied goed met ze goed gaat, dus! Ook speelt de vrijheid om zelf keuzes te maken hier een grote rol in. Oftewel: autonomie. Het is belangrijk om op deze twee factoren in te spelen!

Hr-uitdagingen en oplossingen: werk-privébalans en autonomie

Afgelopen jaren hebben we het thuiswerken als onderdeel van de werk-privébalans ontdekt. Jij kwam erachter dat wanneer jij je medewerkers vertrouwen en autonomie geeft, werknemers thuis ook productief zijn. Binnen de top 3 van inspanningen die een werkgever doet om het werkplezier te verhogen staat dan ook: werknemers de vrijheid geven om zelf beslissingen te nemen. Lees hieronder meer over hoe je dat aanpakt!

Stap 1: start met een goede werk-privébalans

Zoals je hierboven al las zien veel medewerkers een goede werk-privébalans als een belangrijke reden om voor een bepaalde werkgever te werken. Maar hoe zorg je ervoor dat je medewerkers een goede werk-privébalans ervaren? Bedenk dat het om meer gaat dan de werkplek en of ze mogen flexwerken. Voor de ene medewerker kan juist een avond doorwerken de oplossing zijn en voor de ander de mogelijkheid om thuis te werken. Of voor de één komt de shift van ‘s nachts de ene keer beter uit dan bij de ander. Iedereen heeft een ander privéleven, het is belangrijk dat werk zich hier soms op aanpast om een fijne balans te creëren.

Flexibiliteit, daar gaat het dus om! En de vrijheid om tijds- en plaatsonafhankelijk te werken. Geef medewerkers de autonomie om zelf te bepalen waar, hoe en wanneer ze werken. Binnen de richtlijnen van het bedrijf natuurlijk! Werken in het magazijn wordt namelijk vrij lastig wanneer je in de bieb zit. 😉

Stap 2: Zet in op autonoom werken

Autonomie is een gevoel van verantwoordelijkheid creëren bij je medewerkers, zodat ze er vertrouwen in hebben dat ze dingen zelf mogen bepalen. Dat wil je! Maar hoe pak je dat aan? Het simpele antwoord is: vertrouwen en loslaten. Als leidinggevende heb je meer een ondersteunende rol en deel je de verantwoordelijkheid. Zo pak je dit het beste aan!

  • Werkindeling: geef medewerkers vrijheid in wanneer en hoe ze werken. Dan zijn ze het creatiefst!;
  • Werkomgeving: geef medewerkers letterlijk de ruimte en vrijheid in waar ze wanneer werken. Vandaag een dagje thuis en morgen op kantoor is fijn;
  • Verantwoordelijkheid: heb vertrouwen in je medewerkers dat ze zelf weten hoe en waar ze het best werken.

Stap 3: Voorkom quiet quitting

Quiet quitting is een trend waarbij werknemers geen extra moeite meer doen voor hun werk. Ze doen precies wat hoort bij hun functie. Niets meer, niets minder. Daar word je als werkgever natuurlijk niet blij van. Of toch wel? Want: waarom kiezen werknemers, vooral uit Gen Z, eigenlijk voor quiet quitting? En hoe zorg je dat je werknemers gemotiveerd en betrokken blijven? We geven je alle ins en outs! 

5 tips tegen quiet quitting


💡 Interessant: werkgevers zien met thuiswerken grote vooruitgang op het gebied van ziekteverzuim en creativiteit. En die creativiteit kan trouwens ook ontstaan in een andere werkomgeving als een koffietentje of een park. 

Dit zijn de 3 voordelen van een fijne balans

  1. Werknemers zijn meer betrokken. Simpel, want betrokken leidinggevenden krijgen betrokken werknemers terug.
  2. Er is minder verzuim onder medewerkers als er een goede balans is op het werk.
  3. Werknemers hebben minder kans op een burn-out door een goede werk-privébalans. Zo weten ze namelijk precies wanneer ze klaar zijn met werken en laten ze het los. 

Alle werkplezierinfo in één gids?

Werkplezier van werknemers wordt beïnvloed door veel (in)directe factoren. Daarom hebben wij die voor je gemixt in een heerlijke cocktail! De ingrediënten? Balans, inhoud en groei. Check de oplossingen op jouw hr-uitdagingen in onze grote Werkpleziergids!

*Disclaimer: Bovengenoemde tekst is gebaseerd op onderzoeken die zijn uitgevoerd in opdracht van Tempo-Team. Het gaat hier om het onderzoek voor de Werkpleziergids van 2021. We hebben bij de selectie van deelnemende werknemers rekening gehouden met een representatieve verdeling van leeftijd, geslacht, opleiding en verschillende branches.

  • Waarom is balans belangrijk op de werkvloer?

    Balans is één van de drie gelukmakers op werk die zorgt voor meer werkplezier. 37% van werknemers ziet een goede werk-privébalans als belangrijke reden om voor een werkgever te werken. Weten hoe je hiervoor zorgt? Lees dan verder!

  • Wat verstaan we onder balans op de werkvloer?

    Balans is meebewegen in de behoeftes van jouw medewerker. Balans heeft natuurlijk alles te maken met de balans tussen werk en privé, maar ook met een diversiteit aan taken en werknemers en keuze in werktijden en -plekken. Bekijk hier hoe je balans aanbrengt.

  • Wat zijn de voordelen van een goede balans op de werkvloer?

    Werknemers die een juiste balans ervaren zijn betrokken, minder vaak ziek en vallen daarom ook minder uit aan bijvoorbeeld een burn-out.

  • Hoe zorg ik voor meer autonomie bij werknemers?

    Vertrouwen en durven loslaten. Wanneer je als leidinggevende een gevoel van verantwoordelijkheid creëert bij je medewerkers zie je meer creativiteit en betrokkenheid.