Onboarding programma: voorbeelden en tips voor een knallende (digitale) onboarding

Zelf een onboardingprogramma opzetten voor je nieuwe medewerkers? Yes! Dat doe je het best met een duidelijk voorbeeld en leerpunten vanuit best practices van andere werkgevers. Daarom lichten we hieronder een aantal cases uit, mét alle handvatten die je nodig hebt om een perfecte onboarding te bouwen. Klaar? Onboarden maar! 🚀

Laat je het liever over aan de pro’s?

Schakel onze hulp in!

Op deze pagina:

Wat is een onboarding?

Onboarding heeft een simpele betekenis: het klaarstomen van nieuwe medewerkers binnen je organisatie. In deze periode maak je kennis met je collega’s en leer je je team kennen. Door een goed onboarding programma voelen deze nieuwe medewerkers zich snel thuis en betrokken bij je organisatie. Zo zorg je dat ook deze nieuwe medewerkers gemotiveerd zijn het onderste uit de kan te halen.

Voorbeeld 1: ons eigen digitale onboarding traject 

Vanuit Tempo-Team proberen we constant contact te houden met al onze duizenden flexmedewerkers. Een flinke klus! Daarom doen we dit via verschillende kanalen, zoals: WhatsApp, e-mail en natuurlijk de persoonlijke aanpak van onze intercedenten. Zo blijven we in touch en heeft de nieuwe medewerker direct een hoop duidelijkheid!

Flexwerkers, en dus ook jouw toekomstige werknemer, geven aan dat ze dit ontzettend fijn vinden. Ze weten beter waar ze aan toe zijn. Wat uiteindelijk zorgt voor meer werkplezier! 🥳 De tijd tussen aangenomen worden en écht beginnen aan die baan is vaak een moment waarop je even niks hoort. Dat doen wij hier dus he-le-maal anders. We communiceren juist wél, zodat flexwerkers nog meer zin krijgen in hun nieuwe job. Pre-boarden noemen we dat!

Dus heeft iemand via Tempo-Team een passende baan gevonden? YES! Dan begint het onboarden gelijk! Hiervoor hebben we verschillende contactmomenten geautomatiseerd. Hoe? Via de mail natuurlijk! Benieuwd hoe dat er precies uitziet? Lees dan snel verder!

Automatische e-mails en appjes zijn onmisbaar bij een onboarding

Zeker in de eerste weken is goede begeleiding en regelmatig contact superbelangrijk! Met geautomatiseerde e-mails checken we daarom regelmatig of iemand nog op z’n plek zit. Hierdoor voelt iemand zich snel vertrouwd op de nieuwe werkplek en verlaag je de uitstroom. Win-win!  

Bij onze digitale onboarding hebben we de volgende contactmomenten via de mail en WhatsApp geautomatiseerd. Dat betekent dat iedereen die via Tempo-Team aan de slag gaat de volgende onboarding berichten ontvangt:

  • Een startmail: hierin staat alle praktische informatie voor een vliegende start bij het bedrijf waar iemand gaat werken!; 

  • Een succes-met-je-eerste-dag-mailtje of -appje;

  • E-mail met: Hoe was je eerste week?;

  • Kort SMS’je: Yess, je eerste salaris! Geniet ervan!; 

  • E-mail met: Hoe zijn je eerste weken gegaan?;

  • Laatste geautomatiseerde contactmoment: Hoera! Je hebt 300 uur gewerkt!

Wil je graag hulp bij het recruiten van nieuw personeel?

Check hier waar we je allemaal bij helpen!

Of doe inspiratie op via onze cases hieronder:

Voorbeeld 2: DPD-flexcoördinatoren vinden én houden

DPD kwam bij ons met de vraag: ‘Een belangrijk deel van ons personeel komt via jullie binnen, maar een groot deel vertrekt ook weer op vrij snelle basis. Hoe kunnen we flexwerkers langer aan onze organisatie binden?’ 

De oplossing? Lees de uitgebreide case bij DPD

Voorbeeld 3: OHRA-buddy’s voor een soepele start

OHRA vroeg zich af hoe ze de onboarding van de flexwerkers makkelijker kunnen maken, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat flexwerkers langer blijven plakken. Daarom hebben zij buddy’s geïntroduceerd. Dat zijn mensen die werken bij hetzelfde bedrijf, en aan wie je al je vragen kan stellen wanneer je net nieuw bent. 🧑‍🤝‍🧑

In deze video vertellen medewerkers van OHRA onder andere over de buddy-onboarding!

5 redenen om je onboardingprogramma online te maken 

Krijg je vaak veel nieuwe mensen in dienst? Dan kan het handig zijn om delen van je onboarding te digitaliseren. Twijfel je of een gedeeltelijke online onboardingstraject iets voor jouw bedrijf of organisatie is? Dit is waarom wij de onboarding voor een groot deel digitaal doen:

  1. We kunnen op vaste momenten vragen hoe het met onze kandidaten gaat. Deze info wordt automatisch teruggekoppeld aan hun Tempo-Team contactpersoon. Die kan daar dan weer superpersoonlijk mee aan de slag! 

  2. Door een aantal mails en sms’jes te automatiseren vergeten we geen belangrijke momenten en krijgt iedere medewerker dezelfde aandacht. Op deze manier is er regelmatig contact, zodat wij goed kunnen blijven checken of ze het naar hun zin hebben;

  3. Altijd een gepersonaliseerde boodschap met afwisselende inhoud. Voor elke flexwerker wat wils!

  4. Dit alles is op basis van data, die wij weer lekker kunnen analyseren. Hiermee optimaliseren we de contactmomenten continue en gaan we voor supertevreden flexwerkers en daarmee een zo groot mogelijk personeelsbehoud bij onze klanten!

5 snelle tips voor een s-u-p-e-r online onboarding 

Om je snel vooruit te helpen, hebben we 5 praktische tips op een rij gezet. Deze kan je zonder te investeren gelijk implementeren. Hoppaa aan de slag! 🏃

Tip 1. Doe aan pre-boarding: maak je werknemer een week voor de start warm met een welkomstmail of een leuk kaartje van collega’s ✉️ ;

Tip 2. Incheckmomentjes zijn key! Zorg ervoor dat je regelmatig aan een nieuwe collega vraagt hoe het gaat, of ‘ie z’n werk leuk vindt en hoe hij het zelf vindt gaan. Zo voelt diegene zich meteen gewaardeerd;

Tip 3. Zorg dat alles klaar staat voor de eerste dag: zo heeft de nieuwe werknemer meteen een goede start! 🏁

Tip 4. Denk na over wie of hoe je het onboardingsproces wilt aanpakken: sommige bedrijven doen het online (zoals wij) en andere bedrijven vinden het juist fijner als iemand mondeling op de hoogte wordt gesteld van alle praktische zaken in het bedrijf;

Tip 5. Vraag aan alle bestaande werknemers wat zij op dit moment vinden van het onboardingsproces. Van goede feedback is nog nooit iemand minder geworden toch?

Cadeautje! De onboardingstoolkit mét stappenplan!

Heb je helemaal tot hier gelezen? Dan verdien jij een cadeautje! 🎁 Download hieronder onze speciaal samengestelde toolkit waarin we je stap voor stap vertellen hoe je zelf een kick-ass onboarding programma opstelt. Zet ‘m op!

Download toolkit

Of wil je liever eerst hulp bij het vinden van personeel?

Kijk dan hier!

Zo verbeter je jouw onboardingsprogramma: praktische tips!

  • Wat is onboarding?

    Onboarding heeft een simpele betekenis: het klaarstomen van nieuwe medewerkers binnen je organisatie. In deze periode maak je kennis met je collega’s en leer je je team kennen. Door een goed onboarding programma voelen deze nieuwe medewerkers zich snel thuis en betrokken bij je organisatie. Zo zorg je dat ook deze nieuwe medewerkers gemotiveerd zijn het onderste uit de pan te halen. Nieuwsgierig naar voorbeelden? Lees het hier!

  • Waarom is een onboarding programma belangrijk?

    Door een goed onboarding programma voelen (toekomstige) medewerkers zich sneller op hun gemak, weten ze hoe ze moeten werken en waar ze alles kunnen vinden. Dit zorgt ervoor dat ze sneller vertrouwd zijn en dus langer blijven bij één bedrijf. Benieuwd naar voorbeelden van een onboarding programma? Lees het hier!

  • Waarom is een gedeeltelijk geautomatiseerde onboarding handig?

    Dit is handig, omdat je dan supersimpel met grote groepen flexwerkers persoonlijk contact kan onderhouden. Zo krijgt iedereen die bij jou komt werken de persoonlijke aandacht die ‘ie verdient. Benieuwd naar de 5 redenen voor een online onboarding programma? Lees het hier!