Customer service medewerker, iets voor jou?

Heb je een vlotte babbel en bel je het liefst uren aan één stuk met al je vrienden? Dan is de functie customer service medewerker écht jouw ding! ☎️ Wil je weten wat een customer service medewerker doet? Waar je aan de bak kan? Wat voor opleiding je nodig hebt? En natuuuurlijkkk… wat je salaris wordt?! Lees dan snel verder! Hier vertellen we je alles over werken als customer service medewerker.

 Check alle vacatures

Goed verhaal, lekker kort:

Uuhhh… wat is een customer service medewerker precies?!

Een customer service medewerker is hét aanspreekpunt voor klanten. Je beantwoordt vragen, lost problemen op en helpt iedereen aan een nog grotere glimlach! Een baan als customer service medewerker is daarom superbelangrijk. Je bent namelijk het visitekaartje van de organisatie! ✉️

Een baan als customer service medewerker vind je overal. Elk bedrijf wil goed bereikbaar zijn voor klanten. Daarom kun je aan de slag voor veel verschillende bedrijven in de klantenservice: denk aan verzekeringsmaatschappijen, retail of een vervoersbedrijf. Vaak ben je onderdeel van een klantenservice afdeling of callcenter en werk je samen met de leukste collega’s: van klantenservicemedewerkers en webcare medewerkers tot helpdeskmedewerkers en verkoopmedewerkers

Als customer service medewerker zijn dit je belangrijkste taken:

  • Je lost problemen op: een vervelende klantervaring of een pakketje kwijt? Je zoekt het tot op de bodem uit! 🔍 
  • Je beantwoord vragen: de klant is koning! Elke vraag beantwoord je als een baas. Hoe sluit ik een nieuw abonnement af? Nou zo! Waarom heb ik deze factuur ontvangen. Goeie vraag! Je zoekt het uit en geeft direct een helder antwoord. ​​👑
  • Je neemt klachten serieus: je leeft mee met de klant en probeert een passende oplossing te vinden voor het probleem. 
  • Je registreert in het systeem: je noteert alles in het systeem. Hierdoor kan iedereen snel teruglezen wat jij al hebt gedaan om het probleem op te lossen! ✅
  • Je sluit elk gesprek positief af: service met een glimlach. Hoppa! 

De werkdag van een customer service medewerker: bellen, chatten en blij maken

Als customer service medewerker ben je de hele dag bezig met chatgesprekken, telefoontjes en DM’s. De telefoon staat roodgloeiend! Gelukkig ben jij er als de brandweer bij om alle vragen te beantwoorden. Een customer service medewerker kan zowel op kantoor als thuis werken. Zolang je maar bereikbaar bent! 

Benieuwd hoe een dag als customer service medewerker er uitziet? Dat check je hieronder. 

Tijdstip Taak
08:30 uur

goeiemorgennn! Vandaag werk je een dagje op kantoor. Gezellig! 

09:00 uur

je neemt plaats aan je bureau. *RING* *RING* De eerste klant belt. Let’s go! 🤙

10:00 uur

een klant belt omdat zijn pakketje nog niet binnen is. Je zoekt het direct voor ‘m uit. Gevonden! Het pakketje is onderweg.  📦

11:15 uur

een klant slide in de DM’s om het bedrijf een complimentje te geven. Hoppa!

11:30 uur

klanten melden dat de website niet goed werkt. Je noteert het direct in het systeem en zet dit probleem door naar je leidinggevende.

12:00 uur

lunchtijd! Even bijkletsen met collega’s. 🥪

12:30 uur

na de lunch ga je alle socialmedia berichten beantwoorden. 

15:00 uur

yesss! Alle berichtjes zijn beantwoord. Mensen zijn superblij dat je zo snel reageert.

16:00 uur

nog een paar telefoontjes en mailtjes beantwoorden.

17:00 uur

de inbox is leeg. Jouw werkdag zit er alweer op! ✅

Neem vast een kijkje op de werkvloer

Benieuwd hoe een baan als customer service medewerker er nou écht uitziet? In de YouTube-serie Tour de werkvloer nemen we je mee op de - je raadt het al - werkvloerrrrr! Bekijk de video nu en neem vast een kijkje in het leven van een customer service medewerker.

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een customer service medewerker 🤑

Als fulltime customer service medewerker verdien je gemiddeld tussen €2.162 en €2.210 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €28.330 per jaar. Daar kun je een superveel smartphones van kopen! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €12,62. Tsjakkaaa! 

Hoe weten wij dat customer service medewerkers dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan!

Ennnn niet te vergeten: je krijgt als klantenservicemedewerker ook leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Werkuitjes zijn natuurlijk je favoriet. Daar wordt dan ook heel wat afgekletst! En wat dacht je trouwens van een reiskostenvergoeding én een telefoon van de zaak? Daar kun je vaak óók op rekenen!

Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als callcentermedewerker of helpdeskmedewerker? Wij vertellen je alles over salaris!

Weet wat je waard bent

Benieuwd wat JIJ waard bent als customer service medewerker? Kom erachter met de salariswijzer! Word snel een beetje wijzer van wat het gemiddelde salaris van customer service medewerkers is. Hoppaaaa!

Wat voor customer service medewerkers zijn er?

Er zijn veel verschillende bedrijven en organisaties die customer service medewerkers nodig hebben! Denk aan telefoonproviders, retailbedrijven of de logistiek. We zetten een paar mogelijkheden voor je op een rij: 

  • Webcare medewerker: via chat, app of mail? Maakt jou niet uit! Jij beantwoordt alle vragen van klanten supersnel op je toetsenbord. 
  • Medewerker klantenservice: klachten, spoedjes of vragen? Jij zet klanten altijd op de eerste plaats en zorgt dat ze nooit lang in de wacht staan! Ook geef je als medewerker klantenservice productadvies. 🥇 
  • Customer service medewerker retail: pakketjes, betaalherinneringen, klachten en complimentjes. Als customer service medewerker in de retail zorg je dat de klant he-le-maal niks tekort komt! 
  • Customer service medewerker logistiek: facturen opstellen, transport regelen en schakelen met het magazijn. Je zorgt voor een goede relatie tussen het logistieke team en de klant. 💝

Customer service medewerker worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Voor de functie customer service medewerker heb je geen diploma nodig. Dat komt goed uit! Je krijgt trainingen waarin je wordt klaargestoomd om de beste gesprekspartner voor de klant te worden. Zo word je in no time een customer service medewerker waar je U tegen zegt. 🙏

Wil je direct aan de slag om je customer service skills te trainen? Let’s go! Bekijk ons groeipad klantenservice voor opleidingen en trainingen waarmee jij zo een callcenter binnenstapt. Via Mijn Groei volg je opleidingen en trainingen om je he-le-maal klaar te stomen voor het werkveld. Succes! 

Volg gratis trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling

Via Goodhabitz volg je (GRATIS!) online trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling. Hieronder een aantal trainingen die goed aansluiten op de functie customer service medewerker: 

  • Gesprekstechnieken LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen. Dat is LSD! Een goede skill om te bezitten als customer service medewerker.
  • E-mails schrijven: hoe kom je snel to the point in een e-mail? Dat leer je tijdens deze training. 
  • Klantgericht werken: de klant is natuurlijk koning. Maar hoe houd je een koning tevreden? Dat leer je tijdens deze training. 

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nou niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met Mijn Groei: het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten voor jou! Je vindt ze in je Mijn Tempo-Team account.

Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen, webinars en podcasts. Da’s ook lekker! Schrijf je hier snel in.

Hé topper! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een customer service medewerker

Als customer service medewerker zijn er meerdere manieren om door te groeien. Groei bijvoorbeeld door tot de volgende functies:

  • Customer service trainer: weet je precies hoe je klanten het beste verder helpt? Dan kun je jouw ervaring delen met nieuwe medewerkers. Hoppa! 
  • Social & community manager: je deelt je kennis met de klant via social media. Je reageert nog steeds op de vragen van de klanten, maar dan via privé-berichten en reacties! 
  • Teamleider: vind je het leuk om niet klanten, maar ook je collega’s verder te helpen? Als teamleider stuur je een groep van customer service medewerkers en ben je eindverantwoordelijk voor al het werk. Ga jij die uitdaging aan? 

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte customer service medewerker 🤩

Een goede customer service medewerker herken je direct. Hoe? Nou aan, de volgende eigenschappen: 

  • Je bent een goede luisteraar: yup, yuuuuup, ahaaa! Je luistert goed naar de klant. Hierdoor help je klanten snel verder. 💨
  • Je communiceert duidelijk: je bent supergoed te verstaan en weet alles vliegensvlug op de juiste manier te verwoorden. 
  • Je bent empathisch: je leeft je in en bekijkt situaties vanuit het perspectief van de klant. Hierdoor voelt deze klant zich gehoord, en kom je sneller tot een oplossing. 👍
  • Je hebt zelfvertrouwen: soms voer je een lastig gesprek. Denk bijvoorbeeld aan een klacht. Ook ontevreden klanten help je met een glimlach. Met jouw zelfvertrouwen hangt de klant uiteindelijk weer tevreden de telefoon op.  
  • Je lost graag problemen op: de aanhouder wint! Samen met de klant probeer je elk probleem zo snel mogelijk op te lossen. 

Deze bedrijven MOET je gezien hebben als customer service medewerker

Onze Tempo-Teamers hebben speciaal voor jou uitgezocht wat de àller, àller, àllerleukste werkgevers van Nederland zijn. Deze banen zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid! Zo weet je zeker dat er mensen werken met véél werkplezier, goede arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid. Wie wil dat nou niet?! 

De baanraders voor klantenservice toppers:

  • Belastingdienst: werken bij de Belastingdienst betekent dat jij het wél leuker kan maken. Bij de Belastingdienst werk je samen met 30.000 collega’s aan de toekomst van Nederland. Jij levert zo een maatschappelijk bijdrage. Fijn en super zinvol werk dus! 
  • Nationale Nederlanden: als je alles wil weten over verzekeringen, hypotheken, pensioenen en leningen ben je hier op het juiste adres. Maar pas op: de kans is groot dat je niet meer weg wil. Wanneer je hier op de klantenservice aan de slag gaat eindig je dus waarschijnlijk als allround financieel expert: ook in de ogen van jouw vrienden en familie! Ben jij er klaar voor?

Altijd de nieuwste customer service medewerker vacatures in je mailbox?

Met een vacature-alert ben jij als ALLEREERSTE op de hoogte van de nieuwste vacatures voor hr-adviseurs. Stel ‘m nu in en laat die leuke baan maar komennnnnn!

Flexibele of vaste baan als customer service medewerker?

Werken als customer service medewerker is zowel fulltime als parttime mogelijk. Je kan zelfs in verschillende shifts werken! Werken in de ochtend of juist in de avond is dus vaak geen enkel probleem. Alle dienstverbanden vind je bij Tempo-Team! Check direct alle vacatures per dienstverband.

Waarom werken als customer service medewerker via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.

Sla jouw baan als customer service medewerker aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Onze specialisten en recruiters hebben al hun tips en kennis voor je op een rijtje gezet. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Dit zijn de meestgestelde vragen over customer service medewerkers

  • Wat is een customer service medewerker?

    Als customer service medewerker ben je hét aanspreekpunt van klanten. Je beantwoordt vragen, lost problemen op en probeert het imago van het bedrijf hoog te houden! Check wat je verdient als customer service medewerker.

  • Wat verdien je gemiddeld als customer service medewerker?

    Als fulltime customer service medewerker verdien je gemiddeld tussen €2.162 en €2.210 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €28.330 per jaar. Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €12,62. Ontdek hoe de werkdag van een customer service medewerker.

  • Heb je ervaring nodig voor customer service medewerker?

    Voor een functie als customer service medewerker heb je geen diploma’s of werkervaring nodig. Met trainingen word je klaargestoomd voor het werkveld. Check hier het salaris van een customer service medewerker.

  • Hoe moet ik solliciteren op een vacature customer service medewerker?

    Solliciteren als sales manager is supersimpel! Bekijk onze vacatures en maak een gratis Tempo-Team-profiel aan. Hierna stuur je gemakkelijk je cv en motivatie op via onze website en voila! Je hebt nu gesolliciteerd! Heb je nog wat hulp nodig bij het solliciteren? Bekijk hier alles over solliciteren!